Dienstenrichtlijn

Dienstenrichtlijn

De Dienstenrichtlijn (Richtlijn 2006/123/EG) van de Europese Unie is ontworpen om de interne markt voor diensten te versterken door belemmeringen voor grensoverschrijdende dienstverlening te verminderen. De richtlijn heeft als doel de administratieve procedures te verminderen. Dit wordt bereikt door het verminderen van bureaucratie en het vereenvoudigen van vergunningstelsels. Tevens worden de rechten van dienstverleners en consumenten verstrekt door het bevorderen van duidelijke regels en transparantie. Hierdoor kunnen bedrijven gemakkelijker diensten aanbieden in andere EU-landen, wat de economische groei en concurrentie binnen de EU bevordert.

Key contact

Toepassing Dienstenrichtlijn

De Dienstenrichtlijn is van toepassing op een breed scala aan economische activiteiten, die niet in loondienst en gewoonlijk tegen vergoeding worden geleverd. Deze activiteiten kunnen betrekking hebben op management-consultancy, certificering, faciliteitenbeheer, reclame, juridische en fiscale bijstand, bedrijfsmatige kamerverhuur, Air-BnB verhuur, ambulante handel, vastgoedmakelaardij, architectuur, operational lease, toerisme, recreatie, strandpaviljoens, passagiersvaart, detailhandel, distributie, horeca-exploitatie, raamprostitutie, evenementen, persoonlijke verzorging, autorijscholen, ICT-dienstverlening, schoonmaakdiensten etc.

Uitgangspunt is het vrij verkeer van diensten binnen de EU. De toegang tot of uitoefening van een dienst mag niet afhankelijk worden gesteld van eisen die niet voldoen aan de principes van non-discriminatie, noodzakelijkheid en evenredigheid.

Grensoverschrijdende dienstverlening

Voor de toepassing is niet vereist dat de dienstverlening grensoverschrijdend is. Dit kan ook wanneer alle aspecten van de dienst zich binnen één EU-land afspelen. De genoemde eisen kunnen in algemeen geldende regels zijn opgenomen of vertaald zijn in een verbod behoudens vergunning.

Schaarste onder de Dienstenrichtlijn

Buiten de in aantal beperkte gevallen van fysieke of technische schaarste is het niet de Dienstenrichtlijn zelf die rechten op uitoefening van diensten schaars maakt. In vrijwel alle gevallen heeft het bevoegde bestuursorgaan de schaarste zelf in het leven geroepen. Dit gebeurt door expliciet of impliciet een plafond vast te stellen in het aantal rechten dat kan worden uitgegeven. Een maximum in het uit te geven rechten leidt er in de regel toe dat er meer gegadigden zijn, zodat er sprake is van schaarste. Het bestuursorgaan wijst dan vaak naar de Dienstenrichtlijn als de oorzaak hiervoor. Dit is niet terecht. Het besluit van het orgaan om een plafond in te stellen was de oorzaak van de schaarste. In een blog is dit wel aangeduid als “De Grote Leugen“.

Doelgericht

Bij Wieringa Advocaten voorzien wij u snel en doelgericht van juridisch advies.

Ruim 70 jaar ervaring

Wieringa Advocaten is één van de oudste advocatenkantoren van Amsterdam. Dat geeft ons een voorsprong op het gebied van kennis en ervaring.

Benaderbaar

Door onze cliënten worden wij met name gewaardeerd omdat wij benaderbaar zijn. De lijnen zijn kort en wij helpen u graag met uw (juridische) problemen.

Full-service

Wieringa Advocaten is een full-service kantoor, waardoor wij u in alle aspecten binnen uw bedrijf kunnen adviseren.

Ontwikkelingen

Bij Wieringa Advocaten volgen onze advocaten de laatste ontwikkelingen en publiceren wij regelmatig over alle aspecten van het ondernemingsrecht.

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief