Wettelijke grondslag voor subsidieverstrekking

Wettelijke grondslag voor subsidieverstrekking

Uit artikel 4:23 Algemene wet bestuursrecht volgt dat een subsidie alleen kan worden verstrekt op grond van een wettelijk voorschrift. Dit moet dan een voorschrift zijn dat regelt voor welke activiteiten die subsidie kan worden verstrekt. De ratio van de eis van de wettelijke grondslag voor subsidieverlening in de eerste plaats de democratische legitimatie (het gaat namelijk om overheidsgelden, dus de belastingbetaler betaalt) en de daaruit voortvloeiende wens dat bewuster moet worden omgegaan met gebruik van subsidies, waardoor de overheidsuitgaven zouden moeten dalen. Daarnaast zouden de subsidiegegadigden door deze wettelijke regelingen beter weten waar zij aan toe zijn en vindt gelijke behandeling makkelijker plaats.

Key contact

Onbevoegd genomen subsidiebesluit

De verplichting voor een wettelijke grondslag houdt in de eerste plaats in dat geen subsidie kan worden verstrekt wanneer een wettelijk voorschrift in het geheel ontbreekt. Zo een subsidie is dan onbevoegd verstrekt en komt voor vernietiging in aanmerking. Hier zijn echter wel uitzonderingen voor opgenomen in de wet, bijvoorbeeld als er sprake is van een begrotingssubsidie, een incidentele subsidie of een subsidie uit een Europees programma (zie lid 3 van artikel 4:23 Awb). Dan hoeft geen wettelijke grondslag te bestaan. Deze mogelijkheden zijn er om efficiëntieredenen: de wetgever vond het niet nodig om voor elke incidentele of eenmalige bijzondere subsidie een wettelijke grondslag te eisen.

Voorwaarden

Ten tweede brengen de eisen van artikel 4:23 Awb met zich mee dat wanneer weliswaar een wettelijke regeling bestaat, maar niet aan de in die regeling voorgeschreven voorwaarden om voor subsidie in aanmerking te komen is voldaan, de subsidie ook niet kan worden verstrekt. Ook dan kan er dus sprake zijn van strijdigheid met 4:23 Awb.

Subsidieregelingen

Deze wettelijke grondslag kan in een gemeentelijke verordening zijn opgenomen, het hoeft niet een regeling vanuit het Rijk te zijn. Zo hebben veel gemeentes subsidieverordeningen. Maar ook deze zijn niet altijd toereikend: uit de verordening moet duidelijk volgen voor welke activiteiten de subsidie wordt verstrekt (dus hoe algemener de subsidieverordening, hoe groter de kans dat niet wordt voldaan aan de eis uit artikel 4:23 Awb). Dit kan met zich meebrengen dat niet alleen het subsidiebesluit in aanmerking komt voor vernietiging, maar ook dat de wettelijke grondslag in kwestie moet worden aangepast (of dus worden gecreëerd) wil de subsidieverstrekking alsnog doorgang vinden.

Kortom, het ontbreken van een wettelijke grondslag voor subsidieverstrekking kan grote consequenties hebben. Zo kan een subsidiebesluit voor vernietiging in aanmerking komen. Bovendien kan er een plicht ontstaan om een wettelijke regeling te wijzigen of te creëren. Maar dit alles speelt niet als zich de uitzonderingen van een wettelijke grondslag voor subsidieverstrekking voordoen. In alle fases van de beschreven processen en voor alle vragen die daarbij opkomen kunt u een beroep doen op onze deskundige bijstand.

Doelgericht

Bij Wieringa Advocaten voorzien wij u snel en doelgericht van juridisch advies.

Ruim 70 jaar ervaring

Wieringa Advocaten is één van de oudste advocatenkantoren van Amsterdam. Dat geeft ons een voorsprong op het gebied van kennis en ervaring.

Benaderbaar

Door onze cliënten worden wij met name gewaardeerd omdat wij benaderbaar zijn. De lijnen zijn kort en wij helpen u graag met uw (juridische) problemen.

Full-service

Wieringa Advocaten is een full-service kantoor, waardoor wij u in alle aspecten binnen uw bedrijf kunnen adviseren.

Ontwikkelingen

Bij Wieringa Advocaten volgen onze advocaten de laatste ontwikkelingen en publiceren wij regelmatig over alle aspecten van het ondernemingsrecht.

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief