icon

Ook begrotingssubsidies vallen onder het regime van schaarse rechten

Publieke middelen worden via subsidies grootschalig verdeeld. Er zijn steeds meer maatschappelijke ontwikkelingen die grote subsidiepotten met zich meebrengen. Denk bijvoorbeeld aan de energietransitie, in het kader waarvan omvangrijke verduurzamingssubsidies worden verstrekt. Denk ook aan subsidies die cultuur- en/of gezondheid-gerelateerd zijn. Omdat het hier om verdeling van publieke middelen gaat, is het goed verdedigbaar dat het leerstuk van schaarse rechten aan de orde is, helemaal als er sprake is van een zogeheten subsidieplafond.

Potentiële gegadigden moeten in beginsel bij de verdeling van schaarse rechten door het bestuur op openbare, transparante en eerlijke wijze de ruimte krijgen om mee te dingen naar de beschikbare vergunningen. Dat dit ook van toepassing is op de verdeling van schaarse publieke middelen (en dus o.a. subsidies), heeft de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State (“de Afdeling”) in 2017 geoordeeld in de Geobox-uitspraak (ECLI:NL:RVS:2018:2310). Waarom daar precies sprake was van schaarse rechten, had (waarschijnlijk) te maken met het in dat geval geldende subsidieplafond op grond van de toepasselijke subsidieregeling. Dit is echter niet bij alle subsidies het geval, en dat rechtvaardigt de vraag of de betreffende subsidies schaars zijn én of de hierboven genoemde rechtsnorm ook van toepassing zou moeten zijn op die subsidies.

Op 23 juli 2025 heeft de Afdeling een interessante uitspraak gedaan over de status van begrotingssubsidies en schaarse rechten (ECLI:NL:RVS:2025:3399).  

Hoe zit het met begrotingssubsidies?

Begrotingssubsidies worden verleend op basis van een in de begroting van een bestuursorgaan opgenomen subsidiebedrag voor een bepaalde (groep) begunstigde(n). De grondslag is te vinden in artikel 4:23 lid 3 Awb. Voorwaarde is dat de begroting van het bestuursorgaan dat de subsidie verstrekt de naam van de ontvanger vermeldt en ook het maximale bedrag dat hij ontvangt. De wetgever vond het gerechtvaardigd deze manier van subsidiëren uit te zonderen van de regel dat hiervoor een wettelijke grondslag moet zijn omdat er bij begrotingssubsidies vaak maar één of enkele ontvangers zijn. Dit is een door efficiëntie ingegeven redenering geweest van de wetgever. En dat de begrotingssubsidie geen wettelijke grondslag heeft, volgt uit lid 1 en 3 van artikel 4:23 Awb. Dat houdt in dat ingevolge artikel 4:22 Awb bij deze subsidie in principe geen subsidieplafond bestaat. In dat artikel wordt namelijk de link gelegd met subsidies met een wettelijke basis. De ratio daarachter is dat een subsidieplafond alleen zin heeft als er aanvragen van verschillende aanvragers worden verwacht die voor dezelfde activiteiten subsidie willen ontvangen.

Begrotingssubsidies ongunstig voor ‘nieuwkomers’?

Deze hiervoor besproken door efficiëntie ingegeven redenering van de wetgever gaat eraan voorbij dat de begrotingssubsidie gunstig is voor ‘zittende subsidieontvangers’, maar tegelijkertijd ongunstig voor ‘nieuwkomers’. Wie eenmaal met naam en toenaam wordt genoemd in de begroting, zit over het algemeen gebakken. En wie hetzelfde kan en wil doen en daarvoor ook voor subsidie in aanmerking wenst te komen, lijkt achter het net te vissen. Niets is echter minder waar, zoals blijkt uit de aangehaalde uitspraak die de Afdeling op 23 juli 2025 heeft gedaan.

Wat speelde in deze zaak?

In deze zaak stond het besluit van het college van burgemeester en wethouders van Peel en Maas (“het college”) centraal om jaarlijks een subsidie van €265.000 toe te kennen aan Stichting Vorkmeer. Deze stichting is sinds 2019 werkgever van combinatiefunctionarissen binnen de gemeente, die zich professioneel inzetten voor het bevorderen van sport, beweging en cultuurparticipatie. Negen B.V., een bedrijf met vergelijkbare activiteiten, wil dit ook in Peel en Maas doen. Volgens Negen B.V. had het college daarom een openbare, transparante en eerlijke procedure moeten hanteren, zodat ook zij kon meedingen naar de subsidie. Het college is het hier echter niet mee eens en stelt dat de subsidie past binnen het streven naar duurzaam partnerschap.

Objectieve, toetsbare en redelijke criteria

Volgens de Afdeling mag de verstrekker van een begrotingssubsidie de ruimte om mee te dingen aan die subsidie beperken. Dit verschilt van subsidies die op basis van de wet worden verleend, waarbij een dergelijke beperking van de mededingingsruimte expliciet in die wet moet zijn opgenomen. De Afdeling sluit hiermee aan bij de Didam I– en Didam II-arresten van de Hoge Raad.

Als vooraf vaststaat of redelijkerwijs kan worden aangenomen dat op basis van objectieve, toetsbare en redelijke criteria slechts één serieuze gegadigde is voor de subsidie, mag de begrotingssubsidie aan die gegadigde worden toegekend. Het voornemen om de mededinging te beperken moet door de verstrekker van de subsidie in dat geval minimaal acht weken van tevoren openbaar worden gemaakt. Dit met het doel belanghebbenden op de hoogte te stellen die menen dat zij volgens de gestelde criteria in aanmerking kunnen komen voor de subsidie. Zo wordt hen de mogelijkheid geboden om te betwisten dat er één serieuze gegadigde is of om te betwisten dat de gestelde criteria aan de daaraan te stellen eisen voldoen. Ook moet de subsidieverstrekker duidelijk toelichten waarom op grond van deze criteria slechts één serieuze gegadigde in aanmerking komt voor de te verlenen subsidie.

Als een belanghebbende hiertegen bezwaar maakt en de subsidieverstrekker aan zijn voornemen vasthoudt, dient hij in het subsidiebesluit (nogmaals) duidelijk te motiveren waarom er op basis van de gestelde criteria toch maar één serieuze gegadigde is en/of waarom de criteria aan de eisen voldoen.

Conclusie

Uit de hierboven besproken uitspraak van de Afdeling volgt dus dat onder meer gemeenten en provincies óók bij de verstrekking van begrotingssubsidies mededingingsruimte moeten bieden bij het verdelen ervan. Als vooraf vaststaat of redelijkerwijs kan worden aangenomen dat op basis van objectieve, toetsbare en redelijke criteria slechts één serieuze gegadigde is voor de subsidie, mag de begrotingssubsidie aan die gegadigde worden toegekend.

Deze uitspraak zal naar alle waarschijnlijk wel wat verschuiving in subsidieland veroorzaken. Wij houden deze ontwikkelingen in de gaten.

Heeft u vragen?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Ook begrotingssubsidies vallen onder het regime van schaarse rechten

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief