Praktijkgebieden: Intellectuele eigendom, ICT en internetrecht
Bij online winkelen is de klant voorafgaand aan een bestelling vaak verplicht om een aanspreektitel te kiezen, zoals “de heer” of “mevrouw”. Het Hof van Justitie van de Europese Unie heeft onlangs geoordeeld dat deze verplichting bij een online aankoop in strijd kan zijn met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Wat betekent dit voor webshops en het bestelproces?
Is een aanspreektitel echt nodig?
Deze zaak ging over SNCF Connect, een dochter van de Franse spoorwegmaatschappij SNCF die trein- en vervoersbewijzen verkoopt. Klanten moesten bij een aankoop een aanspreektitel opgeven. De Franse vereniging Mousse stapte naar de rechter, omdat deze verplichting niet zou voldoen aan de AVG. De klacht werd aanvankelijk afgewezen door de Franse gegevensbeschermingsautoriteit, de Commission nationale de l’informatique et des libertés (CNIL). Vervolgens wendde Mousse zich tot de hoogste Franse bestuursrechter, die op zijn beurt prejudiciële vragen stelde aan het Hof.
Het Hof heeft vervolgens geoordeeld dat het verwerken van een aanspreektitel voor gepersonaliseerde communicatie op basis van genderidentiteit niet noodzakelijk is voor:
Gegevensminimalisatie
Behalve het ontbreken van een rechtmatige grondslag, speelt ook het beginsel van gegevensminimalisatie een significante rol. SNCF mag niet meer persoonsgegevens verwerken dan strikt noodzakelijk is voor het doel waarvoor ze worden verzameld. Bij het verplicht opgeven van een aanspreektitel zonder duidelijke noodzaak wordt dit beginsel dus geschonden. SNCF Connect had in dit geval eenvoudig gebruik kunnen maken van inclusieve aanspreekvormen die geen verband houden met genderidentiteit, zoals “Beste klant” of “Beste reiziger”.
Wat zijn de consequenties?
De uitspraak van het Hof heeft directe gevolgen voor webshops in de EU. Als persoonsgegevens verplicht worden opgevraagd voor een bepaald doel zonder dat deze noodzakelijk zijn om dat doel te bereiken, is er sprake van inbreuk op de AVG. Bedrijven moeten dus kritisch kijken naar persoonsgegevens die worden verzameld. Als een persoonsgegeven niet noodzakelijk is, mag deze simpelweg niet verplicht worden opgevraagd.
Tips voor webwinkeliers
Wat kunnen webshops hiervan leren? Drie praktische tips:
Conclusie
Het verplicht opgeven van een aanspreektitel lijkt misschien een klein detail, maar kan zonder noodzaak ongewenste gevolgen hebben. Deze uitspraak onderstreept het belang van gegevensminimalisatie; persoonsgegevens worden alleen rechtmatig verwerkt als de verwerking noodzakelijk is voor het te behartigen doel.
Zeker weten of uw webshop AVG-proof is? Neem dan gerust contact op.
Door het leggen van conservatoir (derden) beslag worden vermogensbestanddelen van een wederpartij per direct bevroren. Er kan geen overdracht meer plaatsvinden en in bepaalde gevallen kunnen vermogensbestanddelen zelfs elders in bewaring worden gegeven. Deze actie kan druk zetten op de wederpartij waardoor een snelle oplossing kan worden bereikt.
Beslaglegging moet wel altijd worden gevolgd door een bodem of arbitrage procedure, tenzij eerder een buitengerechtelijke oplossing wordt bereikt.
Onterecht leggen van beslag moet worden voorkomen; het kan leiden tot een schadevergoedingsactie.
Wij onderzoeken graag of dit rechtsmiddel in uw situatie tot een spoedige oplossing kan leiden.
Snel een uitspraak nodig van de rechter over een bepaalde urgente situatie? In dat geval is een kort geding een oplossing voor uw situatie. De rechter geeft een voorlopig oordeel waaraan partijen zich al dan niet op straffe van een dwangsom dienen te houden.
Wij denken graag mee over de voor uw situatie passende juridische oplossing.
Dit is in het civiele en bestuurlijke recht de procedure die (al dan niet na hoger beroep) leidt tot een definitieve beslechting van het geschil. Anders dan in een kort geding ligt de nadruk hier veel meer op een schriftelijke uitwisseling van processtukken.
Wij onderzoeken graag of dit de aangewezen procedure is voor uw geschil.
Een partij die zich beroept op de rechtsgevolgen van de door haar gestelde feiten of rechten moet deze bewijzen. Voorafgaand aan iedere gewenste procedure moet derhalve de bewijspositie worden bekeken.
Soms is het bewijs nog niet voldoende in handen van de cliënt. In dat geval is nadere actie gewenst. Te denken valt dan bijvoorbeeld aan het instellen van een (voorlopig) getuigenverhoor of het afdwingen van het verkrijgen van inzage in bepaalde documenten die zich bij de wederpartij bevinden (exhibitieplicht).
Wij zoeken graag met u naar de mogelijkheden om uw bewijsprobleem op te lossen.
Soms ontstaat er in een onderneming een intern geschil tussen aandeelhouders of tussen het bestuur en (enkele) aandeelhouders. Dit kan bijvoorbeeld gaan over de te volgen strategie van de onderneming. In dat geval kan aan de Ondernemingskamer, een speciaal daarvoor geëquipeerde afdeling van het Hof Amsterdam -- bij ons kantoor om de hoek -- een onderzoek naar de gang van zaken binnen de onderneming worden gevraagd. Zo'n onderzoek kan worden voorafgegaan door het vragen van voorlopige voorzieningen, zoals het schorsen van een bestuurder voor de duur van de procedure of het tijdelijk ontnemen van het stemrecht van een aandeelhouder.
Wij denken graag mee over de voor uw situatie passende oplossing.