Praktijkgebieden:
In een maatschappij waarin de overheid zich terugtrekt en meer aan burgers zelf overlaat is het van groot belang dat er een meer klantgericht rechtssysteem komt. Nu het meer aan burgers zelf wordt overgelaten hoe ze de verhoudingen met anderen invullen is er immers een gerede kans dat daar geschillen uit voort vloeien. De toegang tot het recht is voor gewone burgers nu problematisch, onder meer vanwege de steeds complexere (koop- en dienstverlenings)overeenkomsten. Dat valt te lezen in het adviesrapport 'Toegang tot Recht', dat recentelijk is gepresenteerd door de Raad voor Maatschappelijke Ontwikkeling. De Raad bepleit het versterken van het probleemoplossend vermogen van de samenleving. Enerzijds zou dit moeten gebeuren door het vergroten van kennis bij particulieren van “het recht, conflictbemiddeling en het inrichten van sociale relaties” en anderzijds het stimuleren bij organisaties van klachtencommissies. Het rechtssysteem zou bovendien klantvriendelijker moeten worden, de (deels psychologische) drempels om een geschil aan een instantie voor te leggen zou lager moeten. Dat betekent waar mogelijk de inzet van mediation, maar ook laagdrempelige vormen van geschillenbeslechting zoals 'small claims courts' of een 'geschillenboer'.Afgezien van die leuk gevonden term valt er eigenlijk weinig nieuws in het rapport te lezen. De klachten over de hoge drempel om naar de rechter te stappen zijn van alle tijden, en om die reden zijn er al behoorlijk veel klachtenkommissies en bemiddelingsinstanties. Advocaten zijn voor veel mensen te duur, we weten het. Om die reden is er dan ook gesubsidieerde rechtshulp, en zijn er rechtswinkels etc, en laten we vooral de rechtsbijstandverzekeringen niet uitvlakken die steeds meer mensen sluiten. Dat mensen de weg naar dit alles niet goed vinden zal eerder verklaard worden door een gebrek aan kennis dan door een gebrek aan mogelijkheden. Burgers in dit tijdsgewricht zouden inderdaad beter onderlegd moeten zijn over hoe de samenleving in elkaar steekt, en wat de gevolgen kunnen zijn van allerlei beslissingen die ze nemen. Misschien wordt het tijd voor een schoolvak recht en samenleving?
Door het leggen van conservatoir (derden) beslag worden vermogensbestanddelen van een wederpartij per direct bevroren. Er kan geen overdracht meer plaatsvinden en in bepaalde gevallen kunnen vermogensbestanddelen zelfs elders in bewaring worden gegeven. Deze actie kan druk zetten op de wederpartij waardoor een snelle oplossing kan worden bereikt.
Beslaglegging moet wel altijd worden gevolgd door een bodem of arbitrage procedure, tenzij eerder een buitengerechtelijke oplossing wordt bereikt.
Onterecht leggen van beslag moet worden voorkomen; het kan leiden tot een schadevergoedingsactie.
Wij onderzoeken graag of dit rechtsmiddel in uw situatie tot een spoedige oplossing kan leiden.
Snel een uitspraak nodig van de rechter over een bepaalde urgente situatie? In dat geval is een kort geding een oplossing voor uw situatie. De rechter geeft een voorlopig oordeel waaraan partijen zich al dan niet op straffe van een dwangsom dienen te houden.
Wij denken graag mee over de voor uw situatie passende juridische oplossing.
Dit is in het civiele en bestuurlijke recht de procedure die (al dan niet na hoger beroep) leidt tot een definitieve beslechting van het geschil. Anders dan in een kort geding ligt de nadruk hier veel meer op een schriftelijke uitwisseling van processtukken.
Wij onderzoeken graag of dit de aangewezen procedure is voor uw geschil.
Een partij die zich beroept op de rechtsgevolgen van de door haar gestelde feiten of rechten moet deze bewijzen. Voorafgaand aan iedere gewenste procedure moet derhalve de bewijspositie worden bekeken.
Soms is het bewijs nog niet voldoende in handen van de cliënt. In dat geval is nadere actie gewenst. Te denken valt dan bijvoorbeeld aan het instellen van een (voorlopig) getuigenverhoor of het afdwingen van het verkrijgen van inzage in bepaalde documenten die zich bij de wederpartij bevinden (exhibitieplicht).
Wij zoeken graag met u naar de mogelijkheden om uw bewijsprobleem op te lossen.
Soms ontstaat er in een onderneming een intern geschil tussen aandeelhouders of tussen het bestuur en (enkele) aandeelhouders. Dit kan bijvoorbeeld gaan over de te volgen strategie van de onderneming. In dat geval kan aan de Ondernemingskamer, een speciaal daarvoor geëquipeerde afdeling van het Hof Amsterdam -- bij ons kantoor om de hoek -- een onderzoek naar de gang van zaken binnen de onderneming worden gevraagd. Zo'n onderzoek kan worden voorafgegaan door het vragen van voorlopige voorzieningen, zoals het schorsen van een bestuurder voor de duur van de procedure of het tijdelijk ontnemen van het stemrecht van een aandeelhouder.
Wij denken graag mee over de voor uw situatie passende oplossing.