Veel webwinkels bieden hun bezoekers de mogelijkheid om recensies te plaatsen over de ervaringen met de producten of diensten die ze via de website gekocht hebben. Andere klanten maken graag gebruik van deze beoordelingen of reviews, en vertrouwen erop bij hun beslissing om het product of de dienst aan te schaffen. Een onafhankelijke beoordeling van een andere consument is immers een betere graadmeter dan de teksten die de winkelier plaatst. Positieve recensies zijn dan ook van groot belang, en daardoor ligt misbruik op de loer. Uit een recent onderzoek bleek bijvoorbeeld dat bijna 80 % van de onderzochte Europese websites niet duidelijk kenbaar maakt of er betaald is voor een recensie. Om valse recensies te bestrijden en transparantie te stimuleren geldt daarom vanaf 28 mei a.s. (dat is volgende week zaterdag al!) nieuwe regelgeving.
Deze nieuwe regels zijn een uitbreiding van al veel langer bestaande wetgeving over oneerlijke handelspraktijken, die consumenten beschermt tegen misleiding door handelaren. Die geldt voor alle soorten aanbieders van producten en diensten, zowel online als offline. De nieuwe regels zijn met name gericht op online aanbieders, zoals webwinkels en websites voor het reserveren van hotels of restaurants, maar ook verhuurders van bijvoorbeeld boten of auto’s zullen hiermee te maken krijgen. Net als aanbieders van vakanties en dagtrips, bedrijven die daarbij bemiddelen en allerlei vergelijkingssites. Overigens gelden de regels voor alle handelaren, en dus ook voor recensies in fysieke winkels.
Wat zijn de belangrijkste regels voor handelaren die beoordelingen van klanten publiceren?
Als een handelaar de een van de bovengenoemde verboden overtreedt, maakt hij zich schuldig aan een misleidende handelspraktijk. Daarvan is ook sprake als een consument door het ontbreken van de informatie over de controle van beoordelingen een andere aankoopbeslissing neemt dan hij had genomen als hij wel zou hebben beschikt over de informatie. De ACM is belast met de handhaving van het verbod op misleidende handelspraktijken en kan onder meer boetes opleggen en handelaren verplichten de overtreding te beëindigen. Misleide consumenten zouden in theorie bij de handelaar aanspraak kunnen maken op schadevergoeding, maar effectiever is vermoedelijk een klacht bij de ACM of de Reclame Code Commissie.
Heeft u hulp nodig bij het formuleren van een recensiebeleid? Of wordt u geconfronteerd met handhaving door de ACM? Neem dan gerust contact met ons op. Wieringa Advocaten is u graag van dienst.