icon

Amsterdams Horecabeleid 2025 op hoofdlijnen

Op 11 februari 2025 heeft het college van B&W ingestemd met het Horecabeleid 2025. Dit beleidskader introduceert nieuwe regelgeving rondom de indeling van de horeca, openingstijden en terrasvergunningen. Met deze aanpassingen wordt gestreefd naar een meer uniforme regelgeving voor horecaondernemers in Amsterdam. De komende tijd zullen wij dieper ingaan op specifieke onderwerpen die wijzigen door het Horecabeleid 2025. In deze blog lichten wij de belangrijkste wijzigingen uit het Horecabeleid 2025 op hoofdlijnen toe.

Horecacategorieën voor de gehele stad

Op dit moment bepaalt ieder stadsdeel in het bestemmingsplan wat onder welke horecatypering valt. Dit heeft tot gevolg dat er tussen de stadsdelen verschillende definities van horecatyperingen worden gehanteerd. Als gevolg van de inwerkingtreding van de Omgevingswet per 1 januari 2024 zullen deze bestemmingsplannen worden vervangen door één omgevingsplan. Het Horecabeleid 2025 introduceert vier zwaartecategorieën horeca die in de gehele stad zullen gelden.

De zwaartecategorieën zijn gebaseerd op de activiteiten die daadwerkelijk worden uitgevoerd op de locatie. Het Horecabeleid 2025 identificeert 10 activiteiten die de indeling van de zwaartecategorieën bepalen. De gedachte hierachter is dat de activiteiten die uitgevoerd een bepaalde mate van impact op de omgeving hebben.

De nieuwe zwaartecategorieën zijn:

  • Lichte horeca – koffiezaken, ijssalons, ontbijtzaken en lunchrooms.
  • Reguliere horeca – restaurants en brasseries
  • de subcategorie reguliere horeca fastfood – snackbars, shoarmazaken en grillrooms.
  • Middelzware horeca – (cocktail)bars en eetcafés.
  • Zware horeca (uitgaan) – clubs, discotheken en studentenverenigingen.

In principe geldt voor bestaande ondernemers dat de zwaarste activiteit die nu volgens het bestemmingsplan is toegestaan op de locatie, ook is toegestaan in het omgevingsplan. In deze blog gaan wij dieper in op de nieuwe horecacategorieën en de belangrijkste gevolgen voor ondernemers.

Openingstijden gekoppeld aan zwaartecategorieën

Uit het Horecabeleid 2025 volgt dat de openingstijden voortaan in het omgevingsplan geregeld worden en meewegen bij de ruimtelijke indeling van de stad. De openingstijden van horeca hebben immers ook invloed op de kwaliteit van de leefomgeving van bewoners. Lichtere horeca zal gepaard gaan met kortere openingstijden, zodat de invloed op de omgeving beperkt blijft. De maximale openingstijden zijn als volgt vastgesteld.

ZwaartecategorieOpeningstijden
Lichte horecaMa/zo: 06.00 – 22.00 uur
Reguliere horeca / reguliere horeca fastfoodZo/do: 07.00 – 01.00 uur
Vr/za: 07.00 – 02.00 uur
Middelzware horecaZo/do: 07.00 – 01.00 uur
Vr/za: 07.00 – 03.00 uur
Zware horecaZo/do: 09.00 – 04.00 uur
Vr/za: 09.00 – 05.00 uur

Opvallend is dat de reguliere horeca in het weekend een uur eerder zal moeten sluiten. Er wordt een overgangsperiode van twee jaar na inwerkingtreding van het aangepaste omgevingsplan gehanteerd.

De bepalingen uit de APV rondom de openingstijden zullen verdwijnen, hoewel het mogelijk blijft om in de APV openingstijden op specifieke locaties te beperken.1 Dit laatste is bijvoorbeeld het geval als op een locatie volgens het omgevingsplan weliswaar een bepaalde openingstijd aanvaardbaar is, maar dat deze op grond van de openbare orde, veiligheid en ruimtelijke ordening beperkt moet worden.

Voor horecalocaties blijft het mogelijk om een aantal keer per jaar ontheffing voor de sluitingstijd aan te vragen. Afhankelijk van de zwaartecategorie, is het ook mogelijk om een maatwerkontheffing aan te vragen. Daarnaast zullen op bepaalde bijzondere dagen ruimere openingstijden gelden, zoals tijdens Koningsnacht en Oud & Nieuw.

Beleidswijziging terrassen

Op dit moment verschilt per stadsdeel hoe de ruimtelijke aanvaardbaarheid van een terras wordt getoetst. Het Horecabeleid 2025 stelt voor dat één uniforme regeling voor de gehele stad zal gelden. Dit wordt vastgelegd in het omgevingsplan, met als gevolg dat de ruimtelijke toetsingscriteria van de APV verplaatsen naar het omgevingsplan.

Als een ondernemer voortaan een terras wil, zal hij verplicht zijn om een omgevingsplanvergunning aan te vragen. De toetsing bestaat uit een (i) ruimtelijke toets op hoofdlijnen en (ii) beoordeling van het concrete initiatief. Daarnaast zal het terrasbeleid van de verschillende stadsdelen op den duur vervangen worden door één stedelijke beleidsregel terrassen.

Overige opvallende wijzigingen die zijn opgenomen in het Horecabeleid 2025:

  • Alle bestaande terrassen verkrijgen van rechtswege een omgevingsplanvergunning, maar mogelijk worden hier voorschriften aan verbonden, zoals een maximum aantal personen of tafels.
  • Omgevingsplanvergunningen voor een terras zijn gebonden aan de locatie, niet aan de exploitant en hebben geen looptijd.
  • Terrasverwarming is alleen nog toegestaan aan de gevel indien vergund. Losstaande elementen en verwerking in de parasol is niet toegestaan.
  • Uitwaaieren van de terrassen is niet langer toegestaan bij tropisch weer scenario.

Per wanneer?

Het Horecabeleid 2025 is nog niet vastgesteld door de gemeenteraad van de gemeente Amsterdam. Naar verwachting zal dat begin maart gebeuren. Daarna volgt nog een termijn voor inspraak. Mogelijk volgen daaruit nog aanpassingen op het Horecabeleid 2025. Om de APV en het tijdelijke omgevingsplan aan te passen in lijn met het Horecabeleid 2025, zullen tot slot de definitieve wijzigingsvoorstellen door de gemeenteraad vastgesteld moeten worden. De gemeente verwacht dat de regelingen uiterlijk eind 2025 aangepast worden.

In de periode tussen 2026 tot en met 2032 zullen alle horecaondernemingen per gebied in de nieuwe zwaartecategorieën worden ingedeeld. Dit gaat gepaard met het vervangen van de bestemmingsplannen door het omgevingsplan.

De nieuwe terrasvergunning en openingstijden zullen gelden nadat de APV en het omgevingsplan in werking zijn getreden. Dit is naar verwachting begin 2026. Voor bestaande ondernemers waarbij door de nieuwe horecaregels andere openingstijden gaan gelden, geldt overgangsperiode van twee jaar na inwerkingtreding van de horecaregels in het omgevingsplan.

Vragen?

Naast bovengenoemde wijzigingen zullen er ook wijzigingen plaatsvinden met gevolgen voor de uitvoer van vergunningverlening, handhaving en toezicht. Bent u benieuwd wat de aankomende wijzigingen in het Amsterdamse Horecabeleid 2025 voor u gaan betekenen? Neem dan contact met ons op.

  1. Artikel 3.8 lid 3 &4, artikel 3.12, 3.13 en 3.14 APV. ↩︎

Heeft u vragen?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Amsterdams Horecabeleid 2025 op hoofdlijnen

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief