Praktijkgebieden: Aanbestedingsrecht
Eerder schreven wij dat het aanbestedingsrecht door zowel aanbestedende diensten als inschrijvers als complex wordt ervaren. De keerzijde is dat het aantal aanbestedingen de laatste jaren fors toeneemt. Het is daarom belangrijk om op de hoogte te zijn van de do’s & don’ts in een aanbestedingsprocedure. In deze blog besteden wij aandacht aan de inschrijving en beantwoorden wij de vraag: Waar moeten wij op letten bij het indienen van onze inschrijving?
Deze blog is onderdeel van de serie Aanbestedingsrecht.
Het opstellen van de inschrijving is een tijdrovende klus. Het is daarom verstandig om een aantal zaken vooraf te regelen, zodat u zich tijdens het opstellen van uw inschrijving op de inhoud kunt richten. U kunt uw onderneming bijvoorbeeld vooraf registeren op TenderNed. TenderNed is het aanbestedingssysteem van de Nederlandse overheid, ook wel een online marktplein. Hier vindt u, naast de (voor)aankondigingen van aanbestedingsprocedures, ook alle aanbestedingsdocumenten van de betreffende aanbestedingsprocedure.
In deze documenten staat informatie over onder andere de opdracht, de procedure en de gunningscriteria. Het is belangrijk om deze aanbestedingsdocumenten vooraf zorgvuldig door te nemen. Zo weet u tijdig of u bijvoorbeeld bepaalde certificaten dient aan te vragen of referenties dient te regelen.
Indien er onduidelijkheden zijn over de aanbestedingsdocumenten, is het van belang om dit zo snel mogelijk aan de aanbestedende dienst kenbaar te maken. In de verschillende fases van de aanbestedingsprocedure kunnen inschrijvers om een toelichting vragen. Ook indien u bezwaren heeft tegen inhoudelijke of procedurele elementen van de aanbesteding, geldt dat u als inschrijver proactief moet handelen en zo spoedig mogelijk eventuele bezwaren naar voren moet te brengen. Wanneer u afwacht – en niets doet – bestaat het risico dat in een gerechtelijke procedure wordt geoordeeld dat u te laat heeft geklaagd. De rechtbank Rotterdam heeft recent nogmaals geoordeeld dat van een adequaat handelend inschrijver mag worden verwacht dat deze zich proactief opstelt bij het uiten van haar bezwaren (ECLI:NL:RBROT:2023:3258). Nu de betreffende inschrijver dat niet had gedaan, had zij haar rechten verwerkt en werden de vorderingen afgewezen.
Ook is het belangrijk om u aan de eisen zoals die volgen uit de aanbestedingsdocumenten te houden. Inschrijvers op een aanbesteding denken vaak hun inschrijving aantrekkelijker te maken door alternatieven of extra opties op te nemen. Indien daartoe door de aanbestedende dienst bij de uitvraag geen ruimte is geboden, dient hiermee echter terughoudend te worden omgegaan. Eerder al blogde wij over een uitspraak van het gerechtshof Den Haag, waar een inschrijving waarin ongevraagde alternatieven waren opgenomen, ongeldig werd verklaard (ECLI:NL:GHDHA:2018:751). Ga daarom altijd uit van wat in de aanbestedingsdocumenten wordt gevraagd.
Tijdens een aanbestedingsprocedure kan het maken van een fout grote gevolgen hebben. Het is daarom belangrijk uw inschrijving (en alle bijlagen) voor het indienen nogmaals te controleren. Uitgangspunt in het aanbestedingsrecht is namelijk dat u uw inschrijving na het indienen niet meer kunt wijzigen of aanvullen. De beginselen van gelijke behandeling en transparantie verzetten zich hiertegen. Alleen in zeer uitzonderlijke gevallen kan een aanbestedende dienst worden verplicht een inschrijver de gelegenheid te geven een omissie in een inschrijving te herstellen. In een recente uitspraak van de rechtbank Den Haag werd wederom geoordeeld dat te laat toegezonden referenties niet alsnog konden worden ingediend (ECLI:NL:RBDHA:2023:3957). De andere gegadigden moeten er immers op kunnen vertrouwen dat de aanbestedende dienst haar eigen criteria in acht neemt, aldus de rechtbank.
Heeft u vragen naar aanleiding van deze blog of heeft u een andere aanbestedingsrechtelijke vraag? Onze gespecialiseerde advocaten adviseren en procederen over de meest uiteenlopende vraagstukken op het gebied van Europees en nationaal aanbestedingsrecht. Neem van gerust contact op. Wij zijn u graag van dienst!
Door het leggen van conservatoir (derden) beslag worden vermogensbestanddelen van een wederpartij per direct bevroren. Er kan geen overdracht meer plaatsvinden en in bepaalde gevallen kunnen vermogensbestanddelen zelfs elders in bewaring worden gegeven. Deze actie kan druk zetten op de wederpartij waardoor een snelle oplossing kan worden bereikt.
Beslaglegging moet wel altijd worden gevolgd door een bodem of arbitrage procedure, tenzij eerder een buitengerechtelijke oplossing wordt bereikt.
Onterecht leggen van beslag moet worden voorkomen; het kan leiden tot een schadevergoedingsactie.
Wij onderzoeken graag of dit rechtsmiddel in uw situatie tot een spoedige oplossing kan leiden.
Snel een uitspraak nodig van de rechter over een bepaalde urgente situatie? In dat geval is een kort geding een oplossing voor uw situatie. De rechter geeft een voorlopig oordeel waaraan partijen zich al dan niet op straffe van een dwangsom dienen te houden.
Wij denken graag mee over de voor uw situatie passende juridische oplossing.
Dit is in het civiele en bestuurlijke recht de procedure die (al dan niet na hoger beroep) leidt tot een definitieve beslechting van het geschil. Anders dan in een kort geding ligt de nadruk hier veel meer op een schriftelijke uitwisseling van processtukken.
Wij onderzoeken graag of dit de aangewezen procedure is voor uw geschil.
Een partij die zich beroept op de rechtsgevolgen van de door haar gestelde feiten of rechten moet deze bewijzen. Voorafgaand aan iedere gewenste procedure moet derhalve de bewijspositie worden bekeken.
Soms is het bewijs nog niet voldoende in handen van de cliënt. In dat geval is nadere actie gewenst. Te denken valt dan bijvoorbeeld aan het instellen van een (voorlopig) getuigenverhoor of het afdwingen van het verkrijgen van inzage in bepaalde documenten die zich bij de wederpartij bevinden (exhibitieplicht).
Wij zoeken graag met u naar de mogelijkheden om uw bewijsprobleem op te lossen.
Soms ontstaat er in een onderneming een intern geschil tussen aandeelhouders of tussen het bestuur en (enkele) aandeelhouders. Dit kan bijvoorbeeld gaan over de te volgen strategie van de onderneming. In dat geval kan aan de Ondernemingskamer, een speciaal daarvoor geëquipeerde afdeling van het Hof Amsterdam -- bij ons kantoor om de hoek -- een onderzoek naar de gang van zaken binnen de onderneming worden gevraagd. Zo'n onderzoek kan worden voorafgegaan door het vragen van voorlopige voorzieningen, zoals het schorsen van een bestuurder voor de duur van de procedure of het tijdelijk ontnemen van het stemrecht van een aandeelhouder.
Wij denken graag mee over de voor uw situatie passende oplossing.