Praktijkgebieden: Ondernemingsrecht
Als een procedure bij de Ondernemingskamer (“OK”) aanhangig wordt gemaakt, is er vaak veel aan de hand binnen een onderneming. De OK beschikt over verschillende voorzieningen om orde op zaken te stellen. Voorbeelden van dergelijke voorzieningen zijn het schorsen van besluiten, het schorsen of ontslaan van bestuurders of commissarissen en het tijdelijk aanstellen van dergelijke functionarissen.
De door de OK te treffen voorzieningen kunnen diep ingrijpen binnen een onderneming. Als de OK bestuurders schorst en één of meerdere tijdelijke bestuurders (de “OK-bestuurder”) benoemt, krijgt een onderneming een geheel nieuwe leiding. De OK-bestuurder moet vaak knopen doorhakken terwijl betrokken partijen verschillend denken over de te volgen weg. Van de OK-bestuurder wordt dus best wat verwacht.
Dat de OK-bestuurder het niet voor iedereen goed kan doen, volgt uit een recente uitspraak van de Rechtbank Midden-Nederland. Door de OK was eerder een OK-bestuurder aangesteld bij Vikariën B.V. Die vennootschap verkeerde in zwaar weer. De OK-bestuurder is zijn werkzaamheden begonnen en heeft vier vennootschappen in de gelegenheid gesteld een bieding uit te brengen op de onderneming van Vikariën.
De OK-bestuurder slaagt erin met één van de bieders (de “Bieder”) een overeenkomst te sluiten. Nadien komt hij erachter dat één van de aandeelhouders van Vikariën stiekem een deal heeft gesloten met de Bieder. Die aandeelhouder heeft geregeld dat hij na de overname vijf jaar lang recht heeft op 25% van de winst van de onderneming van Vikariën. De OK-bestuurder vindt deze afspraak onacceptabel en stelt o.a. voor om dat percentage ten goede van beide aandeelhouders te laten komen. Uiteindelijk haakt de Bieder af.
Kort daarna wordt Vikariën in staat van faillissement verklaard. Het faillissement vormt het startschot voor voornoemde procedure bij de Rechtbank Midden-Nederland. De aandeelhouder die een deal had gesloten met de Bieder vordert in die procedure o.a. vergoeding van de door hem geleden schade.
De rechtbank moet zich buigen over de aansprakelijkheid van de OK-bestuurder. Een onderwerp dat in de jurisprudentie niet eerder aan de orde is gekomen. In de literatuur zijn de meningen verdeeld over de norm die moet gelden voor aansprakelijkheid van de OK-bestuurders. Verschillende partijen verdedigen dat dezelfde norm moet gelden als die geldt voor ‘reguliere’ bestuurders. Anderen menen dat een hogere drempel moet gelden vanwege de moeilijke omstandigheden waaronder de OK-bestuurder vaak werkzaam is.
De Rechtbank Midden-Nederland past in deze procedure de norm toe die ook geldt voor ‘reguliere’ bestuurders. Aangezien het gaat over schade die is geleden door een aandeelhouder (afgeleide schade) komt deze slechts voor vergoeding in aanmerking indien de OK-bestuurder een specifieke zorgvuldigheidsnorm heeft geschonden jegens een aandeelhouder en hem daarvan een ernstig verwijt kan worden gemaakt.
Bij de beoordeling of sprake is van een ernstig verwijt, moeten volgens vaste jurisprudentie alle omstandigheden van het geval betrokken worden. Dat doet de rechtbank ook in dit geval. Op die manier wordt toch rekening gehouden met de specifieke omstandigheden waarin de OK-bestuurder zich bevond. De rechtbank overweegt dat de OK-bestuurder door de OK “feitelijk in een wespennest is geparachuteerd”. Onder die omstandigheden valt hem geen ernstig verwijt te maken.
Desondanks is dit een belangrijke uitspraak om in het achterhoofd te houden. Wordt wellicht vervolgd.
Door het leggen van conservatoir (derden) beslag worden vermogensbestanddelen van een wederpartij per direct bevroren. Er kan geen overdracht meer plaatsvinden en in bepaalde gevallen kunnen vermogensbestanddelen zelfs elders in bewaring worden gegeven. Deze actie kan druk zetten op de wederpartij waardoor een snelle oplossing kan worden bereikt.
Beslaglegging moet wel altijd worden gevolgd door een bodem of arbitrage procedure, tenzij eerder een buitengerechtelijke oplossing wordt bereikt.
Onterecht leggen van beslag moet worden voorkomen; het kan leiden tot een schadevergoedingsactie.
Wij onderzoeken graag of dit rechtsmiddel in uw situatie tot een spoedige oplossing kan leiden.
Snel een uitspraak nodig van de rechter over een bepaalde urgente situatie? In dat geval is een kort geding een oplossing voor uw situatie. De rechter geeft een voorlopig oordeel waaraan partijen zich al dan niet op straffe van een dwangsom dienen te houden.
Wij denken graag mee over de voor uw situatie passende juridische oplossing.
Dit is in het civiele en bestuurlijke recht de procedure die (al dan niet na hoger beroep) leidt tot een definitieve beslechting van het geschil. Anders dan in een kort geding ligt de nadruk hier veel meer op een schriftelijke uitwisseling van processtukken.
Wij onderzoeken graag of dit de aangewezen procedure is voor uw geschil.
Een partij die zich beroept op de rechtsgevolgen van de door haar gestelde feiten of rechten moet deze bewijzen. Voorafgaand aan iedere gewenste procedure moet derhalve de bewijspositie worden bekeken.
Soms is het bewijs nog niet voldoende in handen van de cliënt. In dat geval is nadere actie gewenst. Te denken valt dan bijvoorbeeld aan het instellen van een (voorlopig) getuigenverhoor of het afdwingen van het verkrijgen van inzage in bepaalde documenten die zich bij de wederpartij bevinden (exhibitieplicht).
Wij zoeken graag met u naar de mogelijkheden om uw bewijsprobleem op te lossen.
Soms ontstaat er in een onderneming een intern geschil tussen aandeelhouders of tussen het bestuur en (enkele) aandeelhouders. Dit kan bijvoorbeeld gaan over de te volgen strategie van de onderneming. In dat geval kan aan de Ondernemingskamer, een speciaal daarvoor geëquipeerde afdeling van het Hof Amsterdam -- bij ons kantoor om de hoek -- een onderzoek naar de gang van zaken binnen de onderneming worden gevraagd. Zo'n onderzoek kan worden voorafgegaan door het vragen van voorlopige voorzieningen, zoals het schorsen van een bestuurder voor de duur van de procedure of het tijdelijk ontnemen van het stemrecht van een aandeelhouder.
Wij denken graag mee over de voor uw situatie passende oplossing.