icon

"Helft van plofkippen is kreupel" mag in reclameboodschap

Een passende uitspraak van de Reclame Code Commissie (RCC) op deze (Eet Geen) Dierendag. Stichting Wakker Dier heeft geen inbreuk gemaakt op de Nederlandse Reclame Code met de reclamespots op televisie waarin zij stelde dat de helft van de bij Albert Heijn en Jumbo verkochte plofkippen bij leven kreupel was. Volgens de RCC heeft Wakker Dier deze stelling voldoende met wetenschappelijke rapporten kunnen onderbouwen. Zij mocht Albert Heijn en Jumbo ook met name noemen, nu dit in Nederland de grootste verkopers van plofkippen zijn.

Een particuliere klager (van wie de achtergrond niet bekend is) had zich bij de RCC beklaagd over de reclamespot. Hij had aangegeven dat niet duidelijk is wat een “plofkip” is en uitte twijfel over de stelling dat één op de twee plofkippen kreupel zou zijn. Er zou sprake zijn van “op niets gebaseerde zwartmakerij”, terwijl bovendien ook ándere dan de genoemde supermarkten plofkip verkopen.

Wakker Dier stelde daar tegenover dat uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de plofkippen een zogenaamde “gait-score” heeft die duidt op kreupelheid. Zij heeft kopieën van de betreffende onderzoeken in de procedure overgelegd. Op zichzelf zijn Wakker Dier en de betreffende supermarkten Jumbo en Albert Heijn het ook eens over de welzijnsproblemen van de plofkip.

De RCC oordeelde allereerst dat het inmiddels een algemeen bekend feit is dat kippen die op de gangbare wijze worden geproduceerd plofkippen worden genoemd. Naar het oordeel van de RCC vormen de door Wakker Dier overgelegde onderzoeken (een rapport van Wageningen Universiteit uit 2011 en de Welfair Quality welzijnsmonitor voor vleeskuikens) voldoende basis voor de stelling van Wakker Dier. “Het daarbij in de uitingen getoonde beeld van door hun poten zakkende kippen is confronterend, maar niet is gebleken dat daarmee een vertekend beeld van de realiteit wordt gegeven.”, aldus de RCC.

In de slotoverweging adresseert de RCC tenslotte het impliciet in de klacht opgenomen verwijt dat de spots Jumbo, respectievelijk Albert Heijn, met name noemen, terwijl ook andere supermarkten plofkip verkopen. De RCC geeft haar zegen aan deze company campaigning door te overwegen “Het feit dat Albert Heijn en Jumbo bij naam in de uitingen worden genoemd, omdat zij de grootste verkopers zijn van plofkippen c.q. van vlees dat van plofkippen afkomstig is acht de commissie evenmin in strijd met de NRC, nu niet is gebleken dat deze mededeling niet juist is.”

Lees hier de uitspraak op de site van Wakker Dier.

Heeft u vragen?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
"Helft van plofkippen is kreupel" mag in reclameboodschap

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief