Praktijkgebieden: ICT en internetrecht
De OPTA heeft een boete opgelegd van in totaal 200.000 euro aan de BankGiro Loterij, de Nationale Postcode Loterij, de Vrienden Loterij en hun overkoepelende Holding Nationale Goede Doelen Loterijen N.V. wegens het sturen van spam-mails. Ze stuurden met elkaar maar liefst 78 miljoen e-mails terwijl daar geen toestemming voor was gevraagd of gegeven.
Zoals u weet is het sinds 1 oktober 2009 helemaal niet meer toegestaan om mensen (in welke hoedanigheid ook) ongevraagd mails te zenden voor “Commerciële, ideële of charitatieve doeleinden”(behoudens een enkele uitzondering). De OPTA gooide het in de onderhavige gevallen overigens zonder blikken of blozen op “commerciële doeleinden”, ongeacht het goede doelen karakter van de loterijen.
Het zat de OPTA ook dwars dat mensen die meededen aan een online spelletje van de loterijen vervolgens (zonder dat hen dat voldoende duidelijk was gemaakt) geacht werden toestemming te hebben gegeven voor ontvangst van de e-mails van de Loterijen. Die mails werden dus gewoon meegeteld. Men kon zich vervolgens wel afmelden voor de mails (de verplichte “opt out na opt in”), maar dat kon alleen per post, hetgeen volgens de OPTA een onnodig hoge drempel opwerpt. Bovendien moesten ontvangers van de mails zich diverse keren en bij verschillende adressen afmelden, omdat de mails en nieuwsbrieven van diverse afzenders kwamen. Ook dat vond geen genade bij de OPTA.
Ook de telefonische verkoopmethoden van de Loterijen voldoen niet aan de regels: OPTA heeft hen al twee keer beboet voor het overtreden van de telemarketingregels. Zij eist nu concrete plannen, in reactie waarop de Loterijen OPTA inmiddels een compliance-programma overhandigd hebben. OPTA houdt de Loterijen echter in de gaten: vanaf 1 april 2013 onder de naam “Autoriteit Consument & Markt”. De OPTA gaat dan namelijk samen met met de Consumentenautoriteit en Nederlandse Mededingingsautoriteit.
De Loterijen kunnen nog in beroep. Doen ze dat niet, dan moeten ze de 200.000 euro betalen. En daarmee waren ze achteraf gezien dus eigenlijk een tijdje gedeeltelijk staatsloterij.
Door het leggen van conservatoir (derden) beslag worden vermogensbestanddelen van een wederpartij per direct bevroren. Er kan geen overdracht meer plaatsvinden en in bepaalde gevallen kunnen vermogensbestanddelen zelfs elders in bewaring worden gegeven. Deze actie kan druk zetten op de wederpartij waardoor een snelle oplossing kan worden bereikt.
Beslaglegging moet wel altijd worden gevolgd door een bodem of arbitrage procedure, tenzij eerder een buitengerechtelijke oplossing wordt bereikt.
Onterecht leggen van beslag moet worden voorkomen; het kan leiden tot een schadevergoedingsactie.
Wij onderzoeken graag of dit rechtsmiddel in uw situatie tot een spoedige oplossing kan leiden.
Snel een uitspraak nodig van de rechter over een bepaalde urgente situatie? In dat geval is een kort geding een oplossing voor uw situatie. De rechter geeft een voorlopig oordeel waaraan partijen zich al dan niet op straffe van een dwangsom dienen te houden.
Wij denken graag mee over de voor uw situatie passende juridische oplossing.
Dit is in het civiele en bestuurlijke recht de procedure die (al dan niet na hoger beroep) leidt tot een definitieve beslechting van het geschil. Anders dan in een kort geding ligt de nadruk hier veel meer op een schriftelijke uitwisseling van processtukken.
Wij onderzoeken graag of dit de aangewezen procedure is voor uw geschil.
Een partij die zich beroept op de rechtsgevolgen van de door haar gestelde feiten of rechten moet deze bewijzen. Voorafgaand aan iedere gewenste procedure moet derhalve de bewijspositie worden bekeken.
Soms is het bewijs nog niet voldoende in handen van de cliënt. In dat geval is nadere actie gewenst. Te denken valt dan bijvoorbeeld aan het instellen van een (voorlopig) getuigenverhoor of het afdwingen van het verkrijgen van inzage in bepaalde documenten die zich bij de wederpartij bevinden (exhibitieplicht).
Wij zoeken graag met u naar de mogelijkheden om uw bewijsprobleem op te lossen.
Soms ontstaat er in een onderneming een intern geschil tussen aandeelhouders of tussen het bestuur en (enkele) aandeelhouders. Dit kan bijvoorbeeld gaan over de te volgen strategie van de onderneming. In dat geval kan aan de Ondernemingskamer, een speciaal daarvoor geëquipeerde afdeling van het Hof Amsterdam -- bij ons kantoor om de hoek -- een onderzoek naar de gang van zaken binnen de onderneming worden gevraagd. Zo'n onderzoek kan worden voorafgegaan door het vragen van voorlopige voorzieningen, zoals het schorsen van een bestuurder voor de duur van de procedure of het tijdelijk ontnemen van het stemrecht van een aandeelhouder.
Wij denken graag mee over de voor uw situatie passende oplossing.