icon

LOGOC en de IE/IT

Het kan u niet zijn ontgaan dat vanavond in Londen de Olympische Spelen worden geopend. Ook bij dit amateur sportevenement zijn de sponsors weer koning. Het organisatiecomité LOGOC (the “London Organising Committee of the Olympic and Paralympic Games”) heeft haar uiterste best gedaan hen zoveel mogelijk ter wille te zijn en ambush marketing zoveel mogelijk te voorkomen. Rondom de wedstrijdlocaties zijn “exclusive marketing-zones” ingericht waarin alleen de sponsors hun merken mogen etaleren.

Daarbuiten wordt streng toegezien op misbruik van door de organisatie officieel geregistreerde merken, waaronder uiteraard “London 2012“, geregistreerd in alle 45 klassen!). Wat in dit verband wel en niet mag is uitgebreid gedocumenteerd.

Er kan met extra slagkracht worden opgetreden tegen merkovertredingen, zoals al enkele jaren door het IOC wordt geëist van alle landen die de Spelen willen organiseren. Dat roept veel weerstand op, vooral ook online. Internetwatcher Herbert Blankesteijn gaf in zijn dagelijkse BNR column internet vandaag gisteren een aantal leuke voorbeelden van verzet. Zo is daar de officiële niet Olympische site: http://lodnon2102oimplycs.com/.
En wijnhandelaar oddbins geeft maar liefst 30% korting aan alle klanten die Nikes dragen, Pepsi drinken en Mastercard gebruiken (alle drie niet-sponsorende tegenhangers van grote London 2012 sponsors).

Niettemin: LOGOC rulez de komende weken. En dat macht uiteindelijk iedereen naar het hoofd stijgt moge blijken uit haar officiële website. Een volle pagina is daar gewijd aan de “terms of usevoor die site. Jazeker: algemene voorwaarden die gelden voor het gebruik van de website, waarmee je ook nog eens geacht wordt te hebben ingestemd doordat je de site bezoekt.

Nu kom je dat vooral in de Angelsaksische wereld wel vaker tegen (al heeft het -behalve voor wat betreft regels die tóch al gelden, zoals die betreffende auteursrecht en anti-discriminatie – weinig nut). In de voorwaarden van LOGOC is echter ook nog een aparte passage opgenomen over het linken naar de site (zie sub 5a). Daar staat onder andere dat je niet mag linken middels een plaatje (?), maar ook niet als de link “shall portray us or any other official London 2012 organisations […] in a false, misleading, derogatory or otherwise objectionable manner“.
Afgezien van het feit dat het doorgaans niet zozeer de link zelf, als wel de context van de link zal zijn die dat doet: heeft men bij LOGOC wel eens van de vrijheid van meningsuiting gehoord?

Afijn, over drie weken is het allemaal weer over. Niettemin ben ik benieuwd welke geslaagde vormen van ambush marketing wij in de tussentijd voorbij zullen gaan zien komen.

Heeft u vragen?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
LOGOC en de IE/IT

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief