icon

De nieuwe spam-regels vanaf 1 oktober

Ook zoveel extra mail gehad op uw werkadres de laatste tijd? Van cursus-aanbieders, met de mededeling dat zij u heel graag op de hoogte blijven houden van hun nieuwe aanbod? Of van die online wijnwinkel waar u ooit uw werkadres achterliet? Allemaal vragen ze u opeens -al dan niet en passant– even te bevestigen dat u gráág op hun mailinglist blijft. Waarom ineens?

Welnu: per 1 oktober aanstaande wijzigt de telecommunicatiewet. Die wet regelt ook nu al (mede) het e-mail verkeer. En dan in het bijzonder de SPAM: ongevraagde e-mails die zijn verzonden met “commerciële, ideëele of charitatieve doeleinden“. Op dit moment geldt daar voor zakelijke mailadressen (eigenlijk: adressen waarbij de abonnee van de provider een rechtspersoon is) nog het op op Amerikaanse leest geschoeide opt out-stelsel. Dat betekent dat u daar ook zónder uw expliciete toestemming bovengenoemde mails mag ontvangen, zo lang u tenminste niet expliciet had aangegeven daar geen prijs op te stellen. Dat wordt vanaf 1 oktober anders. Dan heeft de verzender uw expliciete toestemming nodig (“opt-in”) om u dergelijke mails te mogen sturen. Die regeling geldt nu al voor particuliere mailadressen. (Let op: er zijn uitzonderingen: zie hieronder).

Vandaar nu al die mails: nú mogen ze nog straffeloos verzonden worden om zoveel mogelijk “opt-ins” binnen te slepen.

Als u abonnee bent van onze nieuwsbrief had u misschien ook wel zo’n mailtje van ons verwacht. Ik kan u meedelen dat diverse kantoorgenoten mij in ieder geval de afgelopen dagen (met toenemende dringendheid) hebben gevraagd: “Lex, hoe zit dat met onze nieuwsbrief? Moeten wij onze abonnees ook geen toestemming gaan vragen?” “Neen”, was daarop standaard mijn antwoord. “Kijk maar in mijn blogje van a.s. vrijdag”. (Ik schrijf deze blog momenteel dan ook eigenlijk meer voor hen dan voor u; laat ik het maar opbiechten.):
Er is geen ontvanger van onze nieuwsbrief die zich niet zélf daarvoor heeft aangemeld. En als zodanig de benodigde toestemming dus al gegeven heeft. Men kan die natuurljk ook weer intrekken: in iedere nieuwsbrief-mail wordt die mogelijkheid geboden. (Daar wordt natuurlijk weinig gebruik van gemaakt. Gratis up-to-date juridische informatie over een breed palet aan onderwerpen, wekelijks in de mailbox: Wie wil dat nu niet?)

Hoe zit het nu ná 1 oktober, als u een ongevraagde mail ontvangt met zo'n commercieel, ideëel of charitatief doel? Is dat dan “dus” per definitie Spam? Nee. Er is een uitzondering, die nu ook al geldt voor de particuliere mailadressen. Ontvangt u de mail van een afzender die uw e-mailadres heeft gekregen bij de verkoop van een product of een dienst, dan mogen ze u per e-mail (blijven) benaderen, ook zonder uw expliciete toestemming. Zolang het tenminste om gelijksoortige producten of diensten gaat. én in de mail een duidelijke opt-out mogelijkheid wordt geboden (“geen mails meer ontvangen? Klik hier!”).

In alle andere gevallen kunt u nu ook als bedrijf een Spam-melding doen bij de OPTA, via de website www.spamklacht.nl (alleen voor Nederlandse Spam).

Of u stuurt een antwoordmailje met de volgende waarschuwende tekst:

Hee SPAMMER! Het is 1 oktober geweest! Uw onderstaande e-mail kan nu ook op dit mailadres worden aangemerkt als SPAM. Kijkt u maar op: de weblog van Wieringa Advocaten. Daar kunt u zich meteen aanmelden voor een interessante juridische nieuwsbrief!”

Dan doet u een dubbele goede daad.

Heeft u vragen?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
De nieuwe spam-regels vanaf 1 oktober

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief