icon

Geen recht op Mc-Alles

Een leuke uitspraak van het Gerechtshof Amsterdam op de intellectuele eigendom site boek 9.nl vandaag. De uitspraak dateert van 19 januari en werd gewezen tussen enerzijds Mc Donald's en anderzijds een meneer Schaap. Laatstgenoemde had het woord- en beeldmerk McSmart gedeponeerd voor allerhande smartshop producten, waaronder paddo's en (eufemistisch?) “rookkruiden”. Dat was tegen het zere been van McDonald's, houdster van merken als McChicken, McDrive, McDonald's (natuurlijk), maar ook een minder bekend merk als McSnack en klaarblijkelijk nog zo het een en ander. Mc Donald's wilde op geen enkele manier met smartproducten worden geassocieerd en had daarom een procedure aangespannen. Haar merken zijn ouder dan die van Schaap.

De Rechtbank had McDonald's al in het ongelijk gesteld, onder andere overwegend dat het relevante publiek geen verband zal leggen tussen de beide merken. “Het bestanddeel “Mc” is daartoe niet toereikend omdat het in zoveel andere merken en handelsnamen voorkomt, terwijl “Smart” niet verwijst naar een fast food-product of rechtstreeks met de consumptie daarvan samenhangende zaken”. Er was daardoor dus onvoldoende overeenstemming tussen beide merken om een actie te rechtvaardigen.

Dat oordeel werd door het Hof bevestigd. Ook het Hof zag geen aanleiding uitsluitend te vergelijken met het bestanddeel “Mc”. Dat zou aldus immers onterecht de status van zelfstandig woordmerk krijgen. Het Hof was ook niet overtuigd van de seriewerking van de Mc merken van McDonald's De onderscheidende kracht van het “Mc” bestanddeel daarvan is in de loop der jaren wel toegenomen, maar er moet nog steeds ook worden gekeken naar het deel van het merk dat op die prefix volgt. Het enkele gebruik van het prefix in het merk levert nog geen merkenrechtelijk relevante bekendheid van het merk op.

McDonald's heeft ook het Hof er niet van kunnen overtuigen dat het publiek een verband legt tussen de merken, ook al omdat het prefix “Mc” ook nog in zoveel andere verbanden en samenstellingen voorkomt.
Er is dus geen aanleiding voor een McMonopolie voor McDonald's.

Heeft u vragen?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Geen recht op Mc-Alles

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief