Praktijkgebieden: Ondernemingsrecht
Onlangs hebben het ministerie van Infrastructuur en Milieu, de gemeente Amsterdam, Stadsregio Amsterdam en de provincie Noord-Holland overeenstemming bereikt over een aantal verbeteringen voor het project Zuidasdok. Volgens de website van Zuidasdok kunnen nu marktpartijen worden benaderd voor de realisatie. Hiervoor zal in het tweede kwartaal een aanbesteding worden aangekondigd op TenderNed. Verwacht wordt dat het ontwerp bestemmingsplan, het ontwerp tracébesluit en de bijbehorende milieueffectrapportage in de loop van 2015 ter inzage worden gelegd.
Het project Zuidasdok is bedoeld om de bereikbaarheid van de Zuidas in Amsterdam en de noordelijke Randstad te waarborgen. Het doorgaand verkeer en het afslaand verkeer op de A10 worden bij de knooppunten De Nieuwe Meer en Amstel ontvlochten. De A10 wordt tussen beide knooppunten (ongeveer 6 kilometer) verbreed en krijgt 12 rijstroken. Ter hoogte van het centrumgebied van de Zuidas wordt de A10 ondergronds aangebracht zodat de Zuidas beter met de binnenstad verbonden wordt en de vrijgekomen grond kan worden benut voor andere functies.
Het idee om (een deel) van de infrastructuur in de Zuidas ondergronds aan te leggen is niet bepaald nieuw. De eerste plannen zijn midden jaren '90 van de vorige eeuw ontstaan. De afgelopen 20 jaar hebben diverse varianten en (financierings-) constructies te revue gepasseerd. Blijkens de website van Zuidasdok is het de bedoeling dat de procedure over het bestemmingsplan en het tracébesluit in 2016 wordt afgerond. Daarna begint de aanleg, die ongeveer 10 jaar zou moeten duren.
Het Zuidasdok project heeft ingrijpende gevolgen voor de omgeving. Of deze gevolgen planologisch aanvaardbaar zijn en welke eventuele maatregelen nodig zijn voor de inpassing van het nieuwe tracé, zal in de nog op te starten procedures voor het bestemmingsplan en het tracébesluit moeten worden beoordeeld. Voor belanghebbenden, zoals de grondeigenaren en andere gebruikers van de gronden binnen of nabij het (nieuwe) tracé, is het in dat verband van belang om tijdig kennis te nemen van de ontwerp besluiten en daartegen zo nodig zienswijzen in te dienen.
Uit de website blijkt niet of voor de verbreding van de A10 gronden moeten worden aangekocht. Gelet op de omvang van het tracé is dit wel waarschijnlijk. De Staat zal dan eerst moeten proberen de gronden minnelijke te verwerven. Als dat niet lukt, is onteigening aan de orde.
Voor een project van deze omvang is onvermijdelijk dat hierdoor schade ontstaat. Denk bijvoorbeeld aan schade als gevolg van de bouwwerkzaamheden of door verminderde bereikbaarheid, maar ook aan planschade doordat de rijkstroken van de A10 op kortere afstand komen te liggen van bestaande woningen en bedrijven.
Mocht u te maken krijgen met (de gevolgen van) het Zuidasdok project of hierover vragen hebben, staan onze specialisten van de sectie Bouw&Vastgoed u graag te woord.
Door het leggen van conservatoir (derden) beslag worden vermogensbestanddelen van een wederpartij per direct bevroren. Er kan geen overdracht meer plaatsvinden en in bepaalde gevallen kunnen vermogensbestanddelen zelfs elders in bewaring worden gegeven. Deze actie kan druk zetten op de wederpartij waardoor een snelle oplossing kan worden bereikt.
Beslaglegging moet wel altijd worden gevolgd door een bodem of arbitrage procedure, tenzij eerder een buitengerechtelijke oplossing wordt bereikt.
Onterecht leggen van beslag moet worden voorkomen; het kan leiden tot een schadevergoedingsactie.
Wij onderzoeken graag of dit rechtsmiddel in uw situatie tot een spoedige oplossing kan leiden.
Snel een uitspraak nodig van de rechter over een bepaalde urgente situatie? In dat geval is een kort geding een oplossing voor uw situatie. De rechter geeft een voorlopig oordeel waaraan partijen zich al dan niet op straffe van een dwangsom dienen te houden.
Wij denken graag mee over de voor uw situatie passende juridische oplossing.
Dit is in het civiele en bestuurlijke recht de procedure die (al dan niet na hoger beroep) leidt tot een definitieve beslechting van het geschil. Anders dan in een kort geding ligt de nadruk hier veel meer op een schriftelijke uitwisseling van processtukken.
Wij onderzoeken graag of dit de aangewezen procedure is voor uw geschil.
Een partij die zich beroept op de rechtsgevolgen van de door haar gestelde feiten of rechten moet deze bewijzen. Voorafgaand aan iedere gewenste procedure moet derhalve de bewijspositie worden bekeken.
Soms is het bewijs nog niet voldoende in handen van de cliënt. In dat geval is nadere actie gewenst. Te denken valt dan bijvoorbeeld aan het instellen van een (voorlopig) getuigenverhoor of het afdwingen van het verkrijgen van inzage in bepaalde documenten die zich bij de wederpartij bevinden (exhibitieplicht).
Wij zoeken graag met u naar de mogelijkheden om uw bewijsprobleem op te lossen.
Soms ontstaat er in een onderneming een intern geschil tussen aandeelhouders of tussen het bestuur en (enkele) aandeelhouders. Dit kan bijvoorbeeld gaan over de te volgen strategie van de onderneming. In dat geval kan aan de Ondernemingskamer, een speciaal daarvoor geëquipeerde afdeling van het Hof Amsterdam -- bij ons kantoor om de hoek -- een onderzoek naar de gang van zaken binnen de onderneming worden gevraagd. Zo'n onderzoek kan worden voorafgegaan door het vragen van voorlopige voorzieningen, zoals het schorsen van een bestuurder voor de duur van de procedure of het tijdelijk ontnemen van het stemrecht van een aandeelhouder.
Wij denken graag mee over de voor uw situatie passende oplossing.