Praktijkgebieden:
Met ingang van 1 juli 2009 zal de Wet elektronische bekendmaking in werking treden. De wet heeft als doel de toegang tot wet- en regelgeving zo eenvoudig mogelijk te maken – dienstverlening aan burgers staat centraal in het kabinetsbeleid.
Wetten en andere regelingen, zoals algemeen verbindende voorschriften, treden pas in werking zodra deze zijn bekend gemaakt. Op dit moment geschiedt bekendmaking van nationale regelgeving nog via de Staatscourant of het Staatsblad. De wetgever moest daar overigens onlangs nog aan herinnerd worden door de rechtbank Den Haag met betrekking tot de NEN-normen uit het Bouwbesluit 2003. Provinciale en gemeentelijke algemeen verbindende voorschriften moeten onder meer in huis-aan-huisbladen worden gepubliceerd.
Vanaf 1 juli a.s. kan de bekendmaking ook elektronisch. Op Rijksniveau is dat zelfs direct verplicht. Op provinciaal en gemeentelijk niveau is de elektronische bekendmaking in eerste instantie een bevoegdheid, deze bevoegdheid zal op een bij koninklijk besluit te bepalen tijdstip worden omgezet in een verplichting.
Op Rijksniveau zal de elektronische bekendmaking plaatsvinden via een elektronische versie van de Staatscourant en het Staatsblad, die de papieren versies vanaf 1 juli vervangen. Op regionaal en lokaal niveau is dit minder duidelijk omdat regionale en lokale overheden moeten kiezen tussen elektronische of papieren bekendmaking. Een combinatie is niet mogelijk. Wat wel kan, is dat de papieren bekendmaking bij wijze van service ook op internet wordt geplaatst en andersom. Een elektronisch publicatieblad zal de aanduiding gemeenteblad, provinciaal blad of waterschapsblad moeten bevatten. Een bij wijze van service op internet geplaatste papieren bekendmaking zal die aanduiding dus juist niet moeten krijgen. Mij lijkt dat dit de eerste tijd nog voor verwarring kan zorgen.
Door het leggen van conservatoir (derden) beslag worden vermogensbestanddelen van een wederpartij per direct bevroren. Er kan geen overdracht meer plaatsvinden en in bepaalde gevallen kunnen vermogensbestanddelen zelfs elders in bewaring worden gegeven. Deze actie kan druk zetten op de wederpartij waardoor een snelle oplossing kan worden bereikt.
Beslaglegging moet wel altijd worden gevolgd door een bodem of arbitrage procedure, tenzij eerder een buitengerechtelijke oplossing wordt bereikt.
Onterecht leggen van beslag moet worden voorkomen; het kan leiden tot een schadevergoedingsactie.
Wij onderzoeken graag of dit rechtsmiddel in uw situatie tot een spoedige oplossing kan leiden.
Snel een uitspraak nodig van de rechter over een bepaalde urgente situatie? In dat geval is een kort geding een oplossing voor uw situatie. De rechter geeft een voorlopig oordeel waaraan partijen zich al dan niet op straffe van een dwangsom dienen te houden.
Wij denken graag mee over de voor uw situatie passende juridische oplossing.
Dit is in het civiele en bestuurlijke recht de procedure die (al dan niet na hoger beroep) leidt tot een definitieve beslechting van het geschil. Anders dan in een kort geding ligt de nadruk hier veel meer op een schriftelijke uitwisseling van processtukken.
Wij onderzoeken graag of dit de aangewezen procedure is voor uw geschil.
Een partij die zich beroept op de rechtsgevolgen van de door haar gestelde feiten of rechten moet deze bewijzen. Voorafgaand aan iedere gewenste procedure moet derhalve de bewijspositie worden bekeken.
Soms is het bewijs nog niet voldoende in handen van de cliënt. In dat geval is nadere actie gewenst. Te denken valt dan bijvoorbeeld aan het instellen van een (voorlopig) getuigenverhoor of het afdwingen van het verkrijgen van inzage in bepaalde documenten die zich bij de wederpartij bevinden (exhibitieplicht).
Wij zoeken graag met u naar de mogelijkheden om uw bewijsprobleem op te lossen.
Soms ontstaat er in een onderneming een intern geschil tussen aandeelhouders of tussen het bestuur en (enkele) aandeelhouders. Dit kan bijvoorbeeld gaan over de te volgen strategie van de onderneming. In dat geval kan aan de Ondernemingskamer, een speciaal daarvoor geëquipeerde afdeling van het Hof Amsterdam -- bij ons kantoor om de hoek -- een onderzoek naar de gang van zaken binnen de onderneming worden gevraagd. Zo'n onderzoek kan worden voorafgegaan door het vragen van voorlopige voorzieningen, zoals het schorsen van een bestuurder voor de duur van de procedure of het tijdelijk ontnemen van het stemrecht van een aandeelhouder.
Wij denken graag mee over de voor uw situatie passende oplossing.