icon

Conclusie: Concretiserende besluiten van algemene strekking (CBAS) versus algemeen verbindende voorschriften (AVV)

Eerder beschreven wij algemeen verbindende voorschriften (AVV) en concretiserende besluiten van algemene strekking (CBAS) als typen besluiten van algemene strekking (BAS). Omdat tegen AVV geen beroep openstaat bij de bestuursrechter maar tegen CBAS wel, is het onderscheid tussen deze typen BAS niet slechts een theoretische verhandeling maar cruciaal voor de rechtsbescherming.

Het is niet altijd eenvoudig om een besluit te duiden als ofwel een algemeen verbindend voorschrift ofwel een concretiserend besluit van algemene strekking. In juli 2024 heeft de voorzitter van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State aan staatsraden advocaat-generaal Widdershoven en Snijders gevraagd om een conclusie over het onderscheid tussen een AVV en een CBAS. Vandaag is deze conclusie gepubliceerd (ECLI:NL:RVS:2025:764).

Definitie van een CBAS

Widdershoven en Snijders adviseren vast te houden aan de bestaande jurisprudentiële maatstaf voor het aannemen van een CBAS. Volgens die maatstaf is een CBAS een afzonderlijk besluit dat geen zelfstandige normstelling bevat en waarin slechts de werkingssfeer of toepassing van een norm van een AVV wordt geconcretiseerd naar plaats, tijd of object. In deze formulering is verdisconteerd dat iedere in een AVV opgenomen concretisering van het toepassingsbereik van een norm van het AVV, zelf ook als een AVV wordt aangemerkt (formele verknooptheidscriterium). De concretisering deelt dan in het karakter van de regeling als geheel.

Vuistregels voor de keuze tussen een CBAS of een AVV

Tegen de achtergrond dat toegang tot de bestuursrechter laagdrempeliger is, dat de bestuursrechter vaak de gespecialiseerde rechter is en dat het aannemen van een CBAS tot formele rechtskracht kan leiden, hebben Snijders en Widdershoven vuistregels geformuleerd voor de te maken afweging of een CBAS wordt aangenomen.

a. Naarmate de bestuursrechter méér de bevoegde en gespecialiseerde rechter is op het betrokken terrein ligt het meer voor de hand om een besluit aan te merken als CBAS;

b. Naarmate de groep van belanghebbenden die naar verwachting nadeel zal ondervinden door het aanmerken van een besluit als CBAS in verband met de formele rechtskracht die het besluit dan jegens hen kan krijgen, groter is en dat nadeel ernstiger is, ligt het minder voor de hand om een besluit aan te merken als CBAS.

Widdershoven en Snijders erkennen dat toepassing van deze vuistregels in tegengestelde richtingen kan wijzen. Dan moet volgens hen worden afgewogen wat het zwaarst weegt in de context van het aan de orde zijnde besluit.

Ook benoemen Widdershoven en Snijders concreet dat het aannemen van een CBAS op zijn plaats is als:

a. het gaat om een context waarin laagdrempeligheid van de toegang tot de rechter bijzonder van belang is, en

b. als de wet voorziet in een procedure om het eventueel als CBAS aan te merken besluit aan te vragen.

Les voor de praktijk

Zelfs met deze vuistregels zal het niet altijd gemakkelijk zijn om het karakter van een besluit van algemene strekking als AVV of CBAS te herkennen. Dat hebben Widdershoven en Snijders niet helemaal kunnen wegnemen. Zij doen wel een belangrijke duit in het zakje van de rechtsbescherming. Voortaan zal bij de formulering van besluiten van algemene strekking stil moeten worden gestaan bij de rechtsingang en in het verlengde daarvan bij de meest passende rechtsbescherming.

Heeft u vragen?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Conclusie: Concretiserende besluiten van algemene strekking (CBAS) versus algemeen verbindende voorschriften (AVV)

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief