Praktijkgebieden: Bestuursrecht
Minister Dekker en staatssecretaris Van Geel van het Ministerie van VROM gaan zich richten op resultaat en perspectief in hun sector. Dit blijkt uit de begroting van het Ministerie voor het jaar 2006. Verschillende manieren zijn geformuleerd om deze doelen te gaan bereiken. Ik zal deze manieren weergeven en kort bespreken teneinde een goed beeld te krijgen van wat ons te wachten staat de komende tijd.
Krachtige steden realiseren.Het Ministerie ziet de stad als de motor van economische, sociale en culturele ontwikkeling in ons land. De stad is echter ook een plek, zoals de Minster in haar speech aangeeft, waar de problemen gemakkelijk opstapelen. Teneinde de verloedering, criminaliteit en eenzaamheid tegen te gaan wil de Minister de economische dynamiek en het leefklimaat in de steden versterken. Dit betekent onder andere het aantrekkelijk maken van oude stadswijken, het bieden van meer wettelijke mogelijkheden aan gemeenten tot het bestrijden van overlast en criminaliteit alsook het vernieuwen van de woningvoorraad.
Woningbouw stimuleren.Voor starters, ouderen en mensen met lage inkomens is het nu moeilijk om een geschikte woning te vinden. Het Ministerie acht het van belang dat iedereen in Nederland niet alleen prettig maar ook betaalbaar en veilig kan wonen. Teneinde dit te kunnen garanderen zal VROM zich met name gaan richten op de volgende speerpunten: de individuele huurtoeslag, de bouw-en milieuregelgeving en de woningproductie. Deze laatste zal fors moeten worden verhoogd volgens de Minister. Dit zal onder andere worden gerealiseerd door het inzetten van BLS-subsidies.
Ruimte voor ontwikkeling.Met de Nota Ruimte krijgen andere (lagere) overheden ruimte om meer regie te voeren op de gewenste ruimtelijke ontwikkelingen in hun gebied. Het Rijk gaat ervoor zorgen dat met een bepaald aantal regels de provincies en gemeenten hun verantwoordelijkheden kunnen waarmaken met voldoende oog voor de nationale belangen.
Bijdragen aan een eco-efficiënte economie.Dit betekent onder andere het nemen van aanvullende maatregelen om de Kyoto-doelstelling voor 2012 te halen, het extra investeren in een meer duurzame energiehuishouding, het verbeteren van de luchtkwaliteit en het positief beleid voeren met betrekking tot het gebruik van biobrandstoffen. Dit laatste zal inhouden een verplichte marktintroductie van biobrandstoffen, het verder stimuleren van biobrandstoffen en de innovatie daarvan. Dit onder andere door fiscale maatregelen te nemen.
Efficiëntie en effectiviteit.Het Ministerie wil juist regels schrappen, belemmeringen wegnemen en zorgen voor lagere administratieve lasten. Dit uit zich onder andere in de nieuwe regeling van de omgevingsvergunning waar het één aanvraag betreft voor bouwen, ruimtelijke ontwikkeling en milieu. Denk daarbij tevens aan het samenwerken van de VROM-Inspectie met andere toezichthouders. Een voorbeeld hiervan is de structurele uitwisseling van digitale gegevens.
Kort gezegd: het perspectief is gezet en nu zal het aankomen op maatregelen. Wij wachten af, en houden u op de hoogte als er concrete maatregelen worden genomen.
Michel Visser is niet meer werkzaam bij Wieringa Advocaten. Indien u een vraag heeft naar aanleiding van deze blog dan kunt u zich wenden tot onderstaande contactpersoon van het praktijkgebied bestuursrecht.
Door het leggen van conservatoir (derden) beslag worden vermogensbestanddelen van een wederpartij per direct bevroren. Er kan geen overdracht meer plaatsvinden en in bepaalde gevallen kunnen vermogensbestanddelen zelfs elders in bewaring worden gegeven. Deze actie kan druk zetten op de wederpartij waardoor een snelle oplossing kan worden bereikt.
Beslaglegging moet wel altijd worden gevolgd door een bodem of arbitrage procedure, tenzij eerder een buitengerechtelijke oplossing wordt bereikt.
Onterecht leggen van beslag moet worden voorkomen; het kan leiden tot een schadevergoedingsactie.
Wij onderzoeken graag of dit rechtsmiddel in uw situatie tot een spoedige oplossing kan leiden.
Snel een uitspraak nodig van de rechter over een bepaalde urgente situatie? In dat geval is een kort geding een oplossing voor uw situatie. De rechter geeft een voorlopig oordeel waaraan partijen zich al dan niet op straffe van een dwangsom dienen te houden.
Wij denken graag mee over de voor uw situatie passende juridische oplossing.
Dit is in het civiele en bestuurlijke recht de procedure die (al dan niet na hoger beroep) leidt tot een definitieve beslechting van het geschil. Anders dan in een kort geding ligt de nadruk hier veel meer op een schriftelijke uitwisseling van processtukken.
Wij onderzoeken graag of dit de aangewezen procedure is voor uw geschil.
Een partij die zich beroept op de rechtsgevolgen van de door haar gestelde feiten of rechten moet deze bewijzen. Voorafgaand aan iedere gewenste procedure moet derhalve de bewijspositie worden bekeken.
Soms is het bewijs nog niet voldoende in handen van de cliënt. In dat geval is nadere actie gewenst. Te denken valt dan bijvoorbeeld aan het instellen van een (voorlopig) getuigenverhoor of het afdwingen van het verkrijgen van inzage in bepaalde documenten die zich bij de wederpartij bevinden (exhibitieplicht).
Wij zoeken graag met u naar de mogelijkheden om uw bewijsprobleem op te lossen.
Soms ontstaat er in een onderneming een intern geschil tussen aandeelhouders of tussen het bestuur en (enkele) aandeelhouders. Dit kan bijvoorbeeld gaan over de te volgen strategie van de onderneming. In dat geval kan aan de Ondernemingskamer, een speciaal daarvoor geëquipeerde afdeling van het Hof Amsterdam -- bij ons kantoor om de hoek -- een onderzoek naar de gang van zaken binnen de onderneming worden gevraagd. Zo'n onderzoek kan worden voorafgegaan door het vragen van voorlopige voorzieningen, zoals het schorsen van een bestuurder voor de duur van de procedure of het tijdelijk ontnemen van het stemrecht van een aandeelhouder.
Wij denken graag mee over de voor uw situatie passende oplossing.