Praktijkgebieden: Contracten
De Consumentenautoriteit is officieel per 1 januari jl. van start gegaan. Al eerder hebben wij u bericht over de taken van de Consumentenautoriteit.
Eén van de taken is het toezicht houden op de naleving van het consumentenrecht voor zover er collectieve belangen zijn. Zij kan aldus optreden als een groep consumenten de dupe is van het gedrag van ondernemingen dat niet volgens de regels is. Daarnaast houdt de Consumentenautoriteit zich bezig met de coördinatie van grensoverschrijdende verzoeken om bijstand van andere Europese toezichthouders. Een voorbeeld daarvan is het verzoek van de voorzitter van het Britse Office of Fair Trade, Philip Collins, die de Consumentenautoriteit heeft gevraagd om op te treden tegen misleidende loterijen die regelmatig vanuit Nederland opereren. De nieuwe instelling kan bij de uitoefening van het toezicht dwangsommen en boetes opleggen en naar de rechter stappen.
Gisteren heeft Marije Hulshof, hoofd van de jongste toezichthouder van Nederland, bij de opening aangekondigd wat de definitieve agenda voor het komend jaar is. De prioriteiten van de Consumentenautoriteit betreffen de reisbranche, de internethandel, misleidende loterijen, algemene voorwaarden en garanties. Kort samengevat zijn de speerpunten binnen elk gebied als volgt:
Reisbranche: onduidelijke prijzen aanpakken en zorgen voor beschikbaarheid van de reizen tegen de gecommuniceerde prijzen;
Internethandel: toezicht houden op de naleving van de wettelijke informatieverplichtingen;
Misleidende loterijen: effectieve bestrijding van deze praktijken met andere partijen zoals het Openbaar Ministerie, want de overtreders zijn vaak moeilijk te traceren;
Algemene voorwaarden: toetsen van onredelijk bezwarende bedingen in algemene voorwaarden; vaak zijn deze bedingen in strijd met dwingende regels van het consumentenrecht;
Garantie en conformiteit: informeren van consumenten en aanbieders over de rechten van de consument na het verstrijken van de garantieperiode en in de toekomst handhavend optreden bij structurele inbreuken hierop.
Naast deze speerpunten is het de taak van de Consumentenautoriteit om de kennis van de consument te vergroten over diens rechten en plichten. Via de website www.consuwijzer.nl en de telefoon kan de consument praktisch advies krijgen over zijn rechten.
Zoals Karin van Gennip (demissionair staatssecretaris van Economische Zaken) gisteren bij de opening aangaf, is de Consumentenautoriteit “een waakhond met tanden”. De komende jaren zullen uitwijzen of dit daadwerkelijk zo is en of misstanden voor de consument op de genoemde gebieden worden opgelost dan wel afgestraft.
Stephanie Mekking is niet meer werkzaam bij Wieringa Advocaten. Indien u een vraag heeft naar aanleiding van deze blog dan kunt u zich wenden tot onderstaande contactpersoon van het praktijkgebied contracten.
Door het leggen van conservatoir (derden) beslag worden vermogensbestanddelen van een wederpartij per direct bevroren. Er kan geen overdracht meer plaatsvinden en in bepaalde gevallen kunnen vermogensbestanddelen zelfs elders in bewaring worden gegeven. Deze actie kan druk zetten op de wederpartij waardoor een snelle oplossing kan worden bereikt.
Beslaglegging moet wel altijd worden gevolgd door een bodem of arbitrage procedure, tenzij eerder een buitengerechtelijke oplossing wordt bereikt.
Onterecht leggen van beslag moet worden voorkomen; het kan leiden tot een schadevergoedingsactie.
Wij onderzoeken graag of dit rechtsmiddel in uw situatie tot een spoedige oplossing kan leiden.
Snel een uitspraak nodig van de rechter over een bepaalde urgente situatie? In dat geval is een kort geding een oplossing voor uw situatie. De rechter geeft een voorlopig oordeel waaraan partijen zich al dan niet op straffe van een dwangsom dienen te houden.
Wij denken graag mee over de voor uw situatie passende juridische oplossing.
Dit is in het civiele en bestuurlijke recht de procedure die (al dan niet na hoger beroep) leidt tot een definitieve beslechting van het geschil. Anders dan in een kort geding ligt de nadruk hier veel meer op een schriftelijke uitwisseling van processtukken.
Wij onderzoeken graag of dit de aangewezen procedure is voor uw geschil.
Een partij die zich beroept op de rechtsgevolgen van de door haar gestelde feiten of rechten moet deze bewijzen. Voorafgaand aan iedere gewenste procedure moet derhalve de bewijspositie worden bekeken.
Soms is het bewijs nog niet voldoende in handen van de cliënt. In dat geval is nadere actie gewenst. Te denken valt dan bijvoorbeeld aan het instellen van een (voorlopig) getuigenverhoor of het afdwingen van het verkrijgen van inzage in bepaalde documenten die zich bij de wederpartij bevinden (exhibitieplicht).
Wij zoeken graag met u naar de mogelijkheden om uw bewijsprobleem op te lossen.
Soms ontstaat er in een onderneming een intern geschil tussen aandeelhouders of tussen het bestuur en (enkele) aandeelhouders. Dit kan bijvoorbeeld gaan over de te volgen strategie van de onderneming. In dat geval kan aan de Ondernemingskamer, een speciaal daarvoor geëquipeerde afdeling van het Hof Amsterdam -- bij ons kantoor om de hoek -- een onderzoek naar de gang van zaken binnen de onderneming worden gevraagd. Zo'n onderzoek kan worden voorafgegaan door het vragen van voorlopige voorzieningen, zoals het schorsen van een bestuurder voor de duur van de procedure of het tijdelijk ontnemen van het stemrecht van een aandeelhouder.
Wij denken graag mee over de voor uw situatie passende oplossing.