Praktijkgebieden: Vastgoed
Vastgoedzaken gaan doorgaans gepaard met substantiële financiële belangen. Door zaken vooraf goed te regelen, worden kostbare verrassingen achteraf voorkomen. Goede contracten bieden duidelijkheid en zekerheid.
Dankzij de ruime ervaring met vastgoedprojecten denken onze vastgoedadvocaten bij het opstellen van contracten proactief met u mee. Zo benut u kansen en ondervangt u risico’s. Uw situatie aan ons voorleggen? Bel vrijblijvend 020 6246811 of mail: Mulder@wieringa.nl.
In een aannemingsovereenkomst maken de aannemer en de opdrachtgever afspraken over de bouw van een bepaald werk, vaak een pand of een gedeelte van een pand. De aannemer verplicht zich in de overeenkomst om ‘het werk’ te realiseren en de opdrachtgever verplicht zich om daarvoor te betalen. Er zijn echter meer zaken die aandacht verdienen. Zo leert de ervaring dat bouwprojecten niet zelden gepaard gaan met kostenverhogende omstandigheden. Denk aan vertragings- en gevolgschade, maar ook gebrekkig werk, late oplevering, onwerkbare dagen, garanties, (onderhouds)contracten, etc. Aangezien de schade snel kan oplopen, is het verstandig de risico’s vooraf goed in te schatten en op de juiste wijze te verdelen.
Een veel voorkomend vastgoedcontract is de koop- verkoopovereenkomst. Dit kan betrekking hebben op een pand, maar ook op appartementsrechten, bedrijfsruimten, bouwgrond, water, et cetera. In de koopovereenkomst regelen de koper en de verkoper onder meer wat er wordt verkocht, wanneer er zal worden geleverd en welke koopprijs er zal worden voldaan. Afhankelijk van de specifieke transactie is het verstandig om maatwerkafspraken te maken over zaken zoals de staat van het pand, garanties, financiële zekerheden, lopende (onderhouds)contracten, beperkte rechten, gevolgen bij het niet nakomen van de overeenkomst, et cetera. De vastgoed advocaten van Wieringa Advocaten denken graag met u mee.
De koop- aannemingsovereenkomst is een combinatie tussen een koopcontract en een aannemingsovereenkomst. Vaak wordt er voor dit contract gekozen als er sprake is van nieuwbouw. De koper koopt dan de grond (koopovereenkomst) én het daar nog op te realiseren pand (aannemingsovereenkomst). Koop-aannemingsovereenkomsten zijn maatwerk. In elk geval dient echter aandacht te worden besteed aan financiële zaken (bedragen grond en woning, betaaltermijnen), oplevering, garanties, waarborgen, ontbindende voorwaarden, faillissement, meer- en minderwerk en bouwtijd.
Een Turnkey koopovereenkomst (afgekort: TKO) wordt doorgaans toegepast wanneer er een volledig gebruiksklaar gebouw moet worden opgeleverd. Hetgeen wordt gebouwd, moet helemaal klaar zijn voor gebruik; het begrip ‘turnkey’: men draait de sleutel van de voordeur om en alles is in orde. Aangezien de turnkey koopovereenkomst geen in de wet gedefinieerde overeenkomst is (in tegenstelling tot bijvoorbeeld de koopovereenkomst en de aannemingsovereenkomst), is het zaak om helder vast te leggen wat de rechten en plichten over en weer zijn. Onze advocaten vastgoedrecht hebben ruim ervaring met het opstellen en onderhandelen over (internationale) Turnkey koopovereenkomsten en denkt graag met u mee.
In een intentieovereenkomst spreken partijen de intentie uit om samen een bepaald doel te bereiken, in het vastgoed vaak de ontwikkeling van een project. Intentieovereenkomsten worden derhalve vaak gesloten tussen twee of meer private partijen/projectontwikkelaars.
Een intentieovereenkomst is bindend en is vaak de voorloper van een (voorwaardelijk) koopcontract. Op zaken die in een intentieovereenkomst zijn afgesproken kan niet zomaar worden teruggekomen. Wees er derhalve op bedacht dat het ondertekenen van een intentieovereenkomst grote gevolgen kan hebben en laat u adviseren door onze specialisten.
De meeste huurovereenkomsten binnen het vastgoed zien op de huur van woonruimte of bedrijfsruimte. Huur is echter breder. Denk ook aan de huur van onbebouwde grond, een woonboot, een ligplaats, ruimte op een muur, huurovereenkomsten op basis van de leegstandswet, etc. De huurrelatie is apart geregeld in de wet, deels op dwingende wijze. Dit betekent dat het partijen lang niet altijd vrij staat om af te spreken wat zij willen en bepalingen in huurcontracten vaak ongeldig zijn. Omdat huurovereenkomsten doorgaans voor lange tijd worden afgesloten en hiermee substantiële bedragen gemoeid gaan, is het verstandig hierbij een specialist te betrekken.
Een anterieure overeenkomst wordt doorgaans gesloten tussen een projectontwikkelaar en een gemeente. Partijen maken in de overeenkomst afspraken over de medewerking van de gemeente ten aanzien van een bepaald project, de planologische inpassing van het project, inrichting van het openbaar terrein, bouwleges, kosten voor openbare voorzieningen, de betaling van eventuele planschade, etc. Wieringa advocaten heeft ruim ervaring met het opstellen van- en onderhandelen over anterieure overeenkomsten, zowel aan de zijde van gemeenten als aan de zijde van ontwikkelaars.
Björn Mulder is niet meer werkzaam bij Wieringa Advocaten. Indien u een vraag heeft naar aanleiding van deze blog dan kunt u zich wenden tot onderstaande contactpersoon van het praktijkgebied vastgoed.
Door het leggen van conservatoir (derden) beslag worden vermogensbestanddelen van een wederpartij per direct bevroren. Er kan geen overdracht meer plaatsvinden en in bepaalde gevallen kunnen vermogensbestanddelen zelfs elders in bewaring worden gegeven. Deze actie kan druk zetten op de wederpartij waardoor een snelle oplossing kan worden bereikt.
Beslaglegging moet wel altijd worden gevolgd door een bodem of arbitrage procedure, tenzij eerder een buitengerechtelijke oplossing wordt bereikt.
Onterecht leggen van beslag moet worden voorkomen; het kan leiden tot een schadevergoedingsactie.
Wij onderzoeken graag of dit rechtsmiddel in uw situatie tot een spoedige oplossing kan leiden.
Snel een uitspraak nodig van de rechter over een bepaalde urgente situatie? In dat geval is een kort geding een oplossing voor uw situatie. De rechter geeft een voorlopig oordeel waaraan partijen zich al dan niet op straffe van een dwangsom dienen te houden.
Wij denken graag mee over de voor uw situatie passende juridische oplossing.
Dit is in het civiele en bestuurlijke recht de procedure die (al dan niet na hoger beroep) leidt tot een definitieve beslechting van het geschil. Anders dan in een kort geding ligt de nadruk hier veel meer op een schriftelijke uitwisseling van processtukken.
Wij onderzoeken graag of dit de aangewezen procedure is voor uw geschil.
Een partij die zich beroept op de rechtsgevolgen van de door haar gestelde feiten of rechten moet deze bewijzen. Voorafgaand aan iedere gewenste procedure moet derhalve de bewijspositie worden bekeken.
Soms is het bewijs nog niet voldoende in handen van de cliënt. In dat geval is nadere actie gewenst. Te denken valt dan bijvoorbeeld aan het instellen van een (voorlopig) getuigenverhoor of het afdwingen van het verkrijgen van inzage in bepaalde documenten die zich bij de wederpartij bevinden (exhibitieplicht).
Wij zoeken graag met u naar de mogelijkheden om uw bewijsprobleem op te lossen.
Soms ontstaat er in een onderneming een intern geschil tussen aandeelhouders of tussen het bestuur en (enkele) aandeelhouders. Dit kan bijvoorbeeld gaan over de te volgen strategie van de onderneming. In dat geval kan aan de Ondernemingskamer, een speciaal daarvoor geëquipeerde afdeling van het Hof Amsterdam -- bij ons kantoor om de hoek -- een onderzoek naar de gang van zaken binnen de onderneming worden gevraagd. Zo'n onderzoek kan worden voorafgegaan door het vragen van voorlopige voorzieningen, zoals het schorsen van een bestuurder voor de duur van de procedure of het tijdelijk ontnemen van het stemrecht van een aandeelhouder.
Wij denken graag mee over de voor uw situatie passende oplossing.