Praktijkgebieden: Omgevingsrecht
Minister Ollongren heeft een ontwerp Koninklijk Besluit (hierna: ontwerp-KB) aan de Eerste en Tweede Kamer aangeboden met daarin de inwerkingtredingsdatum van de Omgevingswet. Deze is hierin vastgesteld op 1 januari 2022. Na akkoord door de Eerste en Tweede kamer en ondertekening zal de Omgevingswet dus definitief op 1 januari 2022 inwerking treden. De inwerkingtreding van de Omgevingswet heeft al aardig wat voeten in de aarde gehad. Eerder blogden wij onder meer over het advies van de Raad van State over het Invoeringsbesluit Omgevingswet en het uitstellen van de inwerkingtreding van de Omgevingswet.
Het ontwerp-KB volgt op het notaoverleg over de Omgevingswet in de Tweede Kamer op 25 november 2020, waarin een motie werd aangenomen om het ontwerp-KB zo snel mogelijk en uiterlijk in december 2020 aan beide Kamers aan te bieden. Op grond van artikel 23.10 tweede lid Omgevingswet dient het Koninklijk Besluit met toepassing van een voorhangprocedure aan beide Kamers worden aangeboden.
Met het definitief vaststellen van de inwerkingtredingsdatum wordt beoogd bestuurlijke en uitvoeringspartners duidelijkheid te verschaffen, zodat zij zich beter kunnen voorbereiden op de invoering. De invoering op 1 januari 2022 sluit aan sluit aan bij het vaste verandermoment zoals opgenomen in aanwijzing 4.17 van de Aanwijzingen voor de regelgeving en hiermee wordt gewaarborgd dat de termijn tussen de publicatiedatum van verschillende wetgevingsonderdelen en het tijdstip van inwerkingtreding minimaal drie maanden bedraagt. Zo hebben de uitvoerende instanties volgens de Nota van Toelichting voldoende tijd om kennis te nemen van de definitieve teksten en laatste onderdelen van het stelsel. Zeker nu in eerdere fasen al ontwerpen en geconsolideerde versies beschikbaar zijn gesteld.
Uit de Nota van Toelichting volgt dat de datum van 1 januari 2022 moet opgevat worden als leidend voor de inwerkingtreding van het gehele bij de Omgevingswet horende stelsel. Voor verschillende onderdelen zoals bijvoorbeeld de invoerings- en aanvullingsregelgeving dient de inwerkingtredingsvolgorde echter nog nader te worden uitgewerkt. Dit zal in een technisch besluit in meer detail worden geregeld.
In de bij het ontwerp-KB horende kamerbrief benadrukt Minister Ollongren dat ze veel waarde hecht aan een zorgvuldige behandeling door de Eerste en Tweede Kamer. Ook geeft de Minister aan dat zowel zij als de bestuurlijke partners er vertrouwen in hebben dat de Omgevingswet op 1 januari 2022 op zorgvuldige en verantwoorde wijze in werking kan treden. De wetgeving is nagenoeg afgerond. Ook het Digitaal Stelsel Omgevingswet bevindt zich reeds in de afrondende fase en is al zodanig gereed dat vanaf het einde van dit jaar alle overheden hiermee kunnen oefenen. Er zijn afspraken gemaakt over de gezamenlijk monitoring van de kosten en baten en het verzekeren van een kostenneutrale invoering van de Omgevingswet voor decentrale overheden. Ter bevordering van de goede invoering is al een aantal jaar het interbestuurlijk programma ‘Aan de slag met de Omgevingswet’ actief. Diverse onderdelen van dit programma zullen ook na inwerkingtreding blijven doorlopen of beschikbaar blijven.
Wij volgen de ontwikkelingen met betrekking tot de Omgevingswet nauwgezet. Wilt u op de hoogte blijven van het verdere vervolg? Abonneer u dan kosteloos op onze nieuwsbrief en neem gerust contact op bij vragen.
Ruth Beijen is niet meer werkzaam bij Wieringa Advocaten. Indien u een vraag heeft naar aanleiding van deze blog dan kunt u zich wenden tot onderstaande contactpersoon van het praktijkgebied omgevingsrecht.
Door het leggen van conservatoir (derden) beslag worden vermogensbestanddelen van een wederpartij per direct bevroren. Er kan geen overdracht meer plaatsvinden en in bepaalde gevallen kunnen vermogensbestanddelen zelfs elders in bewaring worden gegeven. Deze actie kan druk zetten op de wederpartij waardoor een snelle oplossing kan worden bereikt.
Beslaglegging moet wel altijd worden gevolgd door een bodem of arbitrage procedure, tenzij eerder een buitengerechtelijke oplossing wordt bereikt.
Onterecht leggen van beslag moet worden voorkomen; het kan leiden tot een schadevergoedingsactie.
Wij onderzoeken graag of dit rechtsmiddel in uw situatie tot een spoedige oplossing kan leiden.
Snel een uitspraak nodig van de rechter over een bepaalde urgente situatie? In dat geval is een kort geding een oplossing voor uw situatie. De rechter geeft een voorlopig oordeel waaraan partijen zich al dan niet op straffe van een dwangsom dienen te houden.
Wij denken graag mee over de voor uw situatie passende juridische oplossing.
Dit is in het civiele en bestuurlijke recht de procedure die (al dan niet na hoger beroep) leidt tot een definitieve beslechting van het geschil. Anders dan in een kort geding ligt de nadruk hier veel meer op een schriftelijke uitwisseling van processtukken.
Wij onderzoeken graag of dit de aangewezen procedure is voor uw geschil.
Een partij die zich beroept op de rechtsgevolgen van de door haar gestelde feiten of rechten moet deze bewijzen. Voorafgaand aan iedere gewenste procedure moet derhalve de bewijspositie worden bekeken.
Soms is het bewijs nog niet voldoende in handen van de cliënt. In dat geval is nadere actie gewenst. Te denken valt dan bijvoorbeeld aan het instellen van een (voorlopig) getuigenverhoor of het afdwingen van het verkrijgen van inzage in bepaalde documenten die zich bij de wederpartij bevinden (exhibitieplicht).
Wij zoeken graag met u naar de mogelijkheden om uw bewijsprobleem op te lossen.
Soms ontstaat er in een onderneming een intern geschil tussen aandeelhouders of tussen het bestuur en (enkele) aandeelhouders. Dit kan bijvoorbeeld gaan over de te volgen strategie van de onderneming. In dat geval kan aan de Ondernemingskamer, een speciaal daarvoor geëquipeerde afdeling van het Hof Amsterdam -- bij ons kantoor om de hoek -- een onderzoek naar de gang van zaken binnen de onderneming worden gevraagd. Zo'n onderzoek kan worden voorafgegaan door het vragen van voorlopige voorzieningen, zoals het schorsen van een bestuurder voor de duur van de procedure of het tijdelijk ontnemen van het stemrecht van een aandeelhouder.
Wij denken graag mee over de voor uw situatie passende oplossing.