Praktijkgebieden: Omgevingsrecht
Al eerder blogden wij over de stikstofproblematiek. Sinds onze laatste blog eind 2019 is er weer een hoop gebeurd: tijd dus voor een update!
In een kamerbrief van 7 februari en een kamerbrief van 19 februari jongstleden heeft minister Schouten de Tweede Kamer op de hoogte gesteld van de stand van zaken. Daarbij heeft zij in kaart gebracht welke maatregelen tot op heden zijn genomen en geeft zij inzicht in de maatregelen die het kabinet de komende tijd voornemens is te treffen.
In haar kamerbrief d.d. 7 februari jl. heeft de minister aangekondigd dat er € 350 miljoen beschikbaar wordt gesteld voor de opkoop van veehouderijen en € 172 miljoen voor innovatie en brongerichte verduurzaming. Er komt een fonds voor agrariërs die willen omschakelen naar kringlooplandbouw en extensivering van veehouderijen nabij natuurgebieden wordt gefaciliteerd. Daarnaast zal het stikstofregistratiesysteem worden opengesteld om een helder beeld te krijgen van de totale stikstofdepositie in Nederland. Door goed te registreren kan de overheid sturen op maatregelen en de effecten van deze maatregelen monitoren. Er wordt door het kabinet verder € 250 miljoen beschikbaar gesteld voor het opzetten van een zogenoemde natuurbank die de coördinatie van natuurherstel- en verbetering als taak krijgt. Hiermee kan compensatienatuur worden aangelegd en wordt de huidige natuur weerbaarder gemaakt. Daarnaast zullen alle Natura 2000-gebieden worden doorgelicht en is het kabinet ook voornemens om onder ogen te zien dat er wellicht plekken zullen zijn waar geen perspectief is voor duurzame instandhouding van die natuurgebieden. Sommige doelen kunnen dan beter en efficiënter worden bereikt op andere plekken.
Ook moet nieuwe wetgeving zorgen voor een vermindering van stikstofuitstoot vanuit de bron. Zo zal veevoer voortaan moeten voldoen aan strengere eisen om op die wijze de stikstofuitstoot te verminderen. Stallen zullen ook aangepast moeten worden. De minister wil daarom agrariërs die hun stallen willen voorzien van ammonia reducerende technieken zowel financieel ondersteunen, alsmede de procedures versoepelen om dergelijke aanpassingen mogelijk te maken.
Daarnaast opent de minister de mogelijkheid om niet benutte stikstofruimte tijdelijk te verleasen aan een ander die een activiteit wil ondernemen met een stikstofdepositie. Daarmee kan echter niet het stikstofplafond worden overschreden. Dit is met name interessant voor ontwikkelaars die een tijdelijke stikstofdepositie voorzien, maar belemmerd worden door nabijgelegen natuurgebieden. Zo zou het mogelijk kunnen zijn om tijdelijke bouwactiviteiten toch plaats te laten vinden, door als bouwer de tijdelijk niet benutte capaciteit van een agrariër te leasen. De minister wil de provincies verantwoordelijk maken om dergelijke constructies mogelijk te maken.
In de komende periode kunnen we verwachten dat de bovenstaande maatregelen verder worden uitgewerkt. Het stikstofregistratiesysteem zal moeten worden voltooid en de resultaten van de doorlichting van de natuurgebieden zal moeten plaatsvinden.
Franko Zivkovic – Laurenta is niet meer werkzaam bij Wieringa Advocaten. Indien u een vraag heeft naar aanleiding van deze blog dan kunt u zich wenden tot onderstaande contactpersoon van het praktijkgebied omgevingsrecht.
Door het leggen van conservatoir (derden) beslag worden vermogensbestanddelen van een wederpartij per direct bevroren. Er kan geen overdracht meer plaatsvinden en in bepaalde gevallen kunnen vermogensbestanddelen zelfs elders in bewaring worden gegeven. Deze actie kan druk zetten op de wederpartij waardoor een snelle oplossing kan worden bereikt.
Beslaglegging moet wel altijd worden gevolgd door een bodem of arbitrage procedure, tenzij eerder een buitengerechtelijke oplossing wordt bereikt.
Onterecht leggen van beslag moet worden voorkomen; het kan leiden tot een schadevergoedingsactie.
Wij onderzoeken graag of dit rechtsmiddel in uw situatie tot een spoedige oplossing kan leiden.
Snel een uitspraak nodig van de rechter over een bepaalde urgente situatie? In dat geval is een kort geding een oplossing voor uw situatie. De rechter geeft een voorlopig oordeel waaraan partijen zich al dan niet op straffe van een dwangsom dienen te houden.
Wij denken graag mee over de voor uw situatie passende juridische oplossing.
Dit is in het civiele en bestuurlijke recht de procedure die (al dan niet na hoger beroep) leidt tot een definitieve beslechting van het geschil. Anders dan in een kort geding ligt de nadruk hier veel meer op een schriftelijke uitwisseling van processtukken.
Wij onderzoeken graag of dit de aangewezen procedure is voor uw geschil.
Een partij die zich beroept op de rechtsgevolgen van de door haar gestelde feiten of rechten moet deze bewijzen. Voorafgaand aan iedere gewenste procedure moet derhalve de bewijspositie worden bekeken.
Soms is het bewijs nog niet voldoende in handen van de cliënt. In dat geval is nadere actie gewenst. Te denken valt dan bijvoorbeeld aan het instellen van een (voorlopig) getuigenverhoor of het afdwingen van het verkrijgen van inzage in bepaalde documenten die zich bij de wederpartij bevinden (exhibitieplicht).
Wij zoeken graag met u naar de mogelijkheden om uw bewijsprobleem op te lossen.
Soms ontstaat er in een onderneming een intern geschil tussen aandeelhouders of tussen het bestuur en (enkele) aandeelhouders. Dit kan bijvoorbeeld gaan over de te volgen strategie van de onderneming. In dat geval kan aan de Ondernemingskamer, een speciaal daarvoor geëquipeerde afdeling van het Hof Amsterdam -- bij ons kantoor om de hoek -- een onderzoek naar de gang van zaken binnen de onderneming worden gevraagd. Zo'n onderzoek kan worden voorafgegaan door het vragen van voorlopige voorzieningen, zoals het schorsen van een bestuurder voor de duur van de procedure of het tijdelijk ontnemen van het stemrecht van een aandeelhouder.
Wij denken graag mee over de voor uw situatie passende oplossing.