Praktijkgebieden: Schaarse rechten
Op 6 juni 2018 heeft staatsraad-advocaat generaal Widdershoven een conclusie uitgebracht over de vraag of ruimtelijke besluiten (bestemmingsplannen, uitwerkingsplannen etc.) schaarse rechten toebedelen. Het belang van de kwalificatie als besluit dat schaarse rechten toebedeelt is o.a. de verplichting van het bestuursorgaan om voorafgaand aan de start van de procedure een passende mate van openbaarheid te verzekeren met betrekking tot de beschikbaarheid van de vergunning (of het voornemen tot wijziging), de verdelingsprocedure, het aanvraagtijdvak en de toe te passen criteria (zie onderdelen 4.25 t/m 4.27 van de conclusie).
Windpark Zeewolde
Bij brief van 7 februari 2018 heeft de voorzitter van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State de AG verzocht om een conclusie, als bedoeld in artikel 8:12a Algemene wet bestuursrecht, te nemen in een zaak over het rijksinpassingsplan ‘Windpark Zeewolde’. Kort samengevat ziet het plan op de bouw van 91 nieuwe windturbines en het saneren van 221 bestaande windturbines in Flevoland, uitgevoerd door één initiatiefnemer. Volgens eigenaren van omliggende percelen en eigenaren van bestaande windturbines is de procedure niet transparant verlopen (in strijd met het transparantiebeginsel), waardoor de eigenaren/andere belanghebbenden niet de kans hebben gehad het project uit te (laten) voeren.
De afdeling verzocht conclusie omtrent de volgende vragen. Worden bij een ruimtelijk plan of een omgevingsvergunning schaarse publieke rechten verdeeld? Zo ja, onder welke omstandigheden? Aan welke eisen moet de procedure voldoen als ruimtelijke besluiten worden genomen die schaarse publieke rechten verdelen?
Conclusie
De AG concludeert dat planologische besluiten schaarste kunnen creëren, maar dit betekent in beginsel niet dat ruimtelijke besluiten ook besluiten zijn waarbij schaarse rechten worden toebedeeld. Dat geldt in beginsel ook voor omgevingsvergunningen, aangezien deze alleen worden aangevraagd door belanghebbenden. Met andere woorden, voor een vergunning kunnen dus (in beginsel) niet meer gegadigden zijn dan er vergunningen zijn. De beschikbare locatie is weliswaar beperkt, maar dat geldt niet voor het aantal omgevingsvergunningen. Ook de omgevingsvergunning van Windpark Zeewolde B.V. is om deze reden geen besluit dat een schaars recht toebedeelt: voor de verlening gelden dus geen bijzondere verdelingsregels. In dit geval hoeft het bestuursorgaan dan ook niet aan de eisen voor schaarse besluiten te voldoen.
Het hierboven geschetste kader gaat uit van de hoofdregel; uitzonderingen zijn onder (zeer) bijzondere omstandigheden niet uitgesloten (zie de punten 4.25 – 4.27 van de conclusie).
Vervolg
Op grond van artikel 8:12a lid 5 Awb kunnen partijen ‘binnen twee weken na verzending van het afschrift van de conclusie hun schriftelijk commentaar daarop aan het college doen toekomen’ (termijn is ondertussen verstreken). Naar aanleiding van de conclusie én de reacties van partijen zal de Afdeling uitspraak doen. In dit kader is nog relevant dat de conclusie de Afdeling niet bindt. De daadwerkelijke uitkomst in deze procedure zal dus nog moeten worden afgewacht.
Dominique de Haas is niet meer werkzaam bij Wieringa Advocaten. Indien u een vraag heeft naar aanleiding van deze blog dan kunt u zich wenden tot onderstaande contactpersoon van het praktijkgebied schaarste rechten.
Door het leggen van conservatoir (derden) beslag worden vermogensbestanddelen van een wederpartij per direct bevroren. Er kan geen overdracht meer plaatsvinden en in bepaalde gevallen kunnen vermogensbestanddelen zelfs elders in bewaring worden gegeven. Deze actie kan druk zetten op de wederpartij waardoor een snelle oplossing kan worden bereikt.
Beslaglegging moet wel altijd worden gevolgd door een bodem of arbitrage procedure, tenzij eerder een buitengerechtelijke oplossing wordt bereikt.
Onterecht leggen van beslag moet worden voorkomen; het kan leiden tot een schadevergoedingsactie.
Wij onderzoeken graag of dit rechtsmiddel in uw situatie tot een spoedige oplossing kan leiden.
Snel een uitspraak nodig van de rechter over een bepaalde urgente situatie? In dat geval is een kort geding een oplossing voor uw situatie. De rechter geeft een voorlopig oordeel waaraan partijen zich al dan niet op straffe van een dwangsom dienen te houden.
Wij denken graag mee over de voor uw situatie passende juridische oplossing.
Dit is in het civiele en bestuurlijke recht de procedure die (al dan niet na hoger beroep) leidt tot een definitieve beslechting van het geschil. Anders dan in een kort geding ligt de nadruk hier veel meer op een schriftelijke uitwisseling van processtukken.
Wij onderzoeken graag of dit de aangewezen procedure is voor uw geschil.
Een partij die zich beroept op de rechtsgevolgen van de door haar gestelde feiten of rechten moet deze bewijzen. Voorafgaand aan iedere gewenste procedure moet derhalve de bewijspositie worden bekeken.
Soms is het bewijs nog niet voldoende in handen van de cliënt. In dat geval is nadere actie gewenst. Te denken valt dan bijvoorbeeld aan het instellen van een (voorlopig) getuigenverhoor of het afdwingen van het verkrijgen van inzage in bepaalde documenten die zich bij de wederpartij bevinden (exhibitieplicht).
Wij zoeken graag met u naar de mogelijkheden om uw bewijsprobleem op te lossen.
Soms ontstaat er in een onderneming een intern geschil tussen aandeelhouders of tussen het bestuur en (enkele) aandeelhouders. Dit kan bijvoorbeeld gaan over de te volgen strategie van de onderneming. In dat geval kan aan de Ondernemingskamer, een speciaal daarvoor geëquipeerde afdeling van het Hof Amsterdam -- bij ons kantoor om de hoek -- een onderzoek naar de gang van zaken binnen de onderneming worden gevraagd. Zo'n onderzoek kan worden voorafgegaan door het vragen van voorlopige voorzieningen, zoals het schorsen van een bestuurder voor de duur van de procedure of het tijdelijk ontnemen van het stemrecht van een aandeelhouder.
Wij denken graag mee over de voor uw situatie passende oplossing.