Praktijkgebieden: Ondernemingsrecht
Een advocaat moet zijn cliënt van goed advies voorzien. Dat lijkt een open deur, maar helaas gebeurt dat in de praktijk niet altijd, zoals bijvoorbeeld blijkt uit een arrest van de Hoge Raad van 29 mei 2015.
De advocaat in deze zaak stond de (indirect) bestuurders van een vennootschap bij. Het was de wens van de bestuurders dat de vennootschap een eigen aangifte tot faillissement zou indienen, en de advocaat zou deze aanvraag begeleiden. Eén van de adviezen die de advocaat in dat verband had verstrekt was dat de vennootschap er goed aan deed voor de faillissementsaanvraag voor zover mogelijk de crediteuren te betalen. De bestuurders volgden het advies van de advocaat op en vroegen vervolgens het faillissement van de vennootschap aan.
Vervolgens werd in het faillissement een curator benoemd. Deze stelde vast dat sprake was van selectieve betaling; volgens hem reden om de bestuurders aansprakelijk te stellen voor het gehele faillissementstekort (zie in dat verband ook een arrest van de Hoge Raad van 12 juni 1998). De curator slaagde erin zowel bij de rechtbank als bij het gerechtshof zijn vordering jegens de bestuurders hard te maken, waardoor de bestuurders gehouden waren het gehele faillissementstekort ter hoogte van € 190.289,60 aan de curator te voldoen.
De bestuurders konden zich niet met deze gang van zaken verenigen, aangezien zij een advocaat opdracht hadden gegeven de eigen faillissementsaangifte in goede banen te leiden. Daarbij hadden de bestuurders de adviezen van de advocaat ook telkens opgevolgd.
De bestuurders stelden de advocaat vervolgens aansprakelijk voor de door hen geleden schade, bestaande uit het bedrag dat zij aan de curator waren verschuldigd. Het verwijt aan de advocaat was kort gezegd dat hij onjuist zou hebben geadviseerd en ook zou hebben nagelaten de bestuurders te waarschuwen voor de gevolgen van selectieve betaling. Indien de advocaat juist zou hebben geadviseerd zouden de bestuurders immers niet met succes aansprakelijk zijn gesteld door de curator.
Rechtbank, gerechtshof en Hoge Raad oordeelden dat de advocaat onvoldoende had uitgezocht in hoeverre betalingen kort voor faillissement toelaatbaar waren. Daardoor konden de bestuurders geen goed geïnformeerde keuzes maken. De advocaat werd daarom aansprakelijk gehouden jegens de bestuurders.
Daarbij memoreerde de Hoge Raad nog kort aan de maatstaf voor aansprakelijkheid op dit punt van een advocaat. Kort gezegd houdt deze in dat de advocaat aansprakelijk is jegens de cliënt indien hij hem niet in staat stelt goed geïnformeerd zijn keuzes te maken. Hoe indringend de advocaat zijn cliënt moet informeren hangt af van de omstandigheden van het geval, waaronder in ieder geval kunnen worden begrepen de aard en ernst van het risico dat de cliënt loopt, de mate van waarschijnlijkheid dat het risico zich verwezenlijkt en de mate waarin de cliënt zich bewust is van het risico.
Uit het arrest blijkt niet alleen dat een advocaat zijn cliënt goed moet adviseren, maar misschien ook wel het belang van specialisatie. Een advocaat die adviseert op een rechtsgebied waar hij niet in thuis is loopt het risico zijn cliënten te duperen door verkeerd advies te geven, en vervolgens ook zelf door zijn cliënt aansprakelijk te worden gesteld voor de geleden schade.
Alexander op het Hoog is niet meer werkzaam bij Wieringa Advocaten. Indien u een vraag heeft naar aanleiding van deze blog dan kunt u zich wenden tot onderstaande contactpersoon van het praktijkgebied handel- en ondernemingsrecht.
Door het leggen van conservatoir (derden) beslag worden vermogensbestanddelen van een wederpartij per direct bevroren. Er kan geen overdracht meer plaatsvinden en in bepaalde gevallen kunnen vermogensbestanddelen zelfs elders in bewaring worden gegeven. Deze actie kan druk zetten op de wederpartij waardoor een snelle oplossing kan worden bereikt.
Beslaglegging moet wel altijd worden gevolgd door een bodem of arbitrage procedure, tenzij eerder een buitengerechtelijke oplossing wordt bereikt.
Onterecht leggen van beslag moet worden voorkomen; het kan leiden tot een schadevergoedingsactie.
Wij onderzoeken graag of dit rechtsmiddel in uw situatie tot een spoedige oplossing kan leiden.
Snel een uitspraak nodig van de rechter over een bepaalde urgente situatie? In dat geval is een kort geding een oplossing voor uw situatie. De rechter geeft een voorlopig oordeel waaraan partijen zich al dan niet op straffe van een dwangsom dienen te houden.
Wij denken graag mee over de voor uw situatie passende juridische oplossing.
Dit is in het civiele en bestuurlijke recht de procedure die (al dan niet na hoger beroep) leidt tot een definitieve beslechting van het geschil. Anders dan in een kort geding ligt de nadruk hier veel meer op een schriftelijke uitwisseling van processtukken.
Wij onderzoeken graag of dit de aangewezen procedure is voor uw geschil.
Een partij die zich beroept op de rechtsgevolgen van de door haar gestelde feiten of rechten moet deze bewijzen. Voorafgaand aan iedere gewenste procedure moet derhalve de bewijspositie worden bekeken.
Soms is het bewijs nog niet voldoende in handen van de cliënt. In dat geval is nadere actie gewenst. Te denken valt dan bijvoorbeeld aan het instellen van een (voorlopig) getuigenverhoor of het afdwingen van het verkrijgen van inzage in bepaalde documenten die zich bij de wederpartij bevinden (exhibitieplicht).
Wij zoeken graag met u naar de mogelijkheden om uw bewijsprobleem op te lossen.
Soms ontstaat er in een onderneming een intern geschil tussen aandeelhouders of tussen het bestuur en (enkele) aandeelhouders. Dit kan bijvoorbeeld gaan over de te volgen strategie van de onderneming. In dat geval kan aan de Ondernemingskamer, een speciaal daarvoor geëquipeerde afdeling van het Hof Amsterdam -- bij ons kantoor om de hoek -- een onderzoek naar de gang van zaken binnen de onderneming worden gevraagd. Zo'n onderzoek kan worden voorafgegaan door het vragen van voorlopige voorzieningen, zoals het schorsen van een bestuurder voor de duur van de procedure of het tijdelijk ontnemen van het stemrecht van een aandeelhouder.
Wij denken graag mee over de voor uw situatie passende oplossing.