icon

Volgende stap Wet Werk en Zekerheid

De regering blijft met de Wet Werk en Zekerheid de vaart er in houden. Een kleine twee weken geleden presteerde de Eerste Kamer het voorlopig verslag; afgelopen donderdag kwam de regering al met de memorie van antwoord. Het is een lijvig stuk – meer dan honderd pagina’s tekst, en de nodige bijlagen – maar de strekking ervan is, in hoofdlijnen: invoering van het eerste deel van de wet gaat (als het aan de regering ligt) per 1 juli a.s. door, en de wet wordt niet aangepast, althans niet op belangrijke punten. Er is wel een lijstje gemaakt van onderwerpen waarover zogenaamde reparatiewetgeving komt, maar dat zijn in de regel technische zaken.

Wat opvalt (of misschien juist niet, echt onverwacht is het niet) is dat de regering de punten van kritiek en zorg van veel partijen niet deelt. De regering vindt de wet niet ingewikkeld of onlogisch – verschillende partijen, waaronder de Vereniging Arbeidsrecht Advocaten Nederland en de nodige hoogleraren – hadden dat aangegeven.

De regering erkent een aantal opmerkingen wel, impliciet dan wel expliciet. Impliciet erkent de regering dat de transitievergoeding op zich niet direct bijwerkt aan transitie van de werknemer van de ene baan naar de andere, dit omdat de vergoeding ook verschuldigd is voor de werknemer bij wie transitie (op dat moment) niet aan de orde is, bijvoorbeeld omdat hij langdurig arbeidsongeschikt was. Een van de vragen aan de regering was of in zo’n geval de transitievergoeding verschuldigd was, en dat is dus inderdaad het geval.

De regering geeft ook aan dat het gestelde maximum aan de ontslagvergoeding waarschijnlijk niet tot gevolg gaat hebben dat de ontslagvergoedingen per saldo omlaag gaan. Partijen blijven vrij om hogere vergoedingen overeen te komen, en voor werknemers die goed in de markt liggen zal dat uiteraard eenvoudiger zijn. De gouden handdrukken zullen dus niet tot het verleden gaan behoren. Los daarvan verwachten we wel dat in de meeste zaken van die lagere vergoeding (de formule met een lagere uitkomst, en het plafond) wel een zekere normerende werking uit zal gaan, al zal het risico van weigering van het ontslag naar verwachting toch zorgen voor een opwaartse druk op die vergoedingen.

We gaan er dus nog steeds van uit dat het nieuwe systeem vanaf 1 juli a.s. wordt ingevoerd. Als er op kortere termijn opzienbarende aanpassingen of toepassingen te verwachten zijn zullen die waarschijnlijk van de rechter moeten komen, tenzij de Eerste Kamer voor bepaalde zaken alsnog een stokje steekt. Dat weten we waarschijnlijk ook snel: morgen bespreekt de Eerste Kamer de nadere procedure, en naar verwachting zal die ook wel vlot gaan. We blijven het volgen.


Arco Siemons is niet meer werkzaam bij Wieringa Advocaten. Indien u een vraag heeft naar aanleiding van deze blog dan kunt u zich wenden tot onderstaande contactpersoon van het praktijkgebied arbeidsrecht.

Heeft u vragen?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Volgende stap Wet Werk en Zekerheid

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief