Praktijkgebieden: Vennootschapsrecht
Kort na de aswolken die in het voorjaar vanuit IJsland ons land indreven, wees de Europese Commissie erop dat gestrande reizigers uit de Europese Unie recht hebben op een compensatie, ook indien uitzonderlijke omstandigheden ertoe hebben geleid dat vluchten werden geannuleerd of vertraagd. EU-burgers moeten door hun vliegmaat-schappij in staat worden gesteld om vluchten om te boeken of dienen hun ticket vergoed te krijgen. Daarnaast hebben zij op grond van de regelgeving recht op zorg in de vorm van eten, drinken en onderdak. De Europese Commissie verwees in dit kader naar de Europese verordening van 17 februari 2005 waarin de rechten van vliegtuigpassagiers zijn vastgelegd.
Tussen de KLM en Britse reizigers is nu evenwel een conflict ontstaan over de omvang van de vergoeding. KLM stelt zich op het standpunt dat een vergoeding voor een dag en een nacht oponthoud voldoende zou zijn, de Britten menen recht te hebben op een volledige schadevergoeding en hebben zich gewend tot de Europese Commissie met een klacht over de vliegmaatschappij. De Europese Commissie heeft inmiddels aan KLM laten weten dat zij met de Britse gedupeerden van oordeel is dat KLM zich niet houdt aan de Europese richtlijn terzake en er recht bestaat op volledige schadevergoeding. KLM heeft evenwel laten weten haar beleidslijn niet te willen wijzigen: meer vergoeding dan zij thans heeft aangeboden zit er niet in. Wat haar betreft is het oordeel van de Commissie dat de Europese verordening ook ziet op uitzonderlijke omstandigheden zoals ten tijde van de vulkaanuitbarsting in IJsland namelijk onjuist. KLM verwijst hiermee klaarblijke-lijk naar overweging 14 van de verordening waarin is neergelegd dat in geval van uitzonderlijke weersomstandigheden de verplichtingen van de vliegmaatschappijen worden beperkt of uitgesloten.
Indien alle partijen zich bij hun standpunt houden, valt niet uit te sluiten dat het Europese Hof zich over deze kwestie zal moeten uitlaten. Tot die tijd volsta ik hier met u erop te attenderen dat, voor zover dit aan de aandacht was ontsnapt, vliegreizigers meer rechten hebben op compensatie in geval van vertragingen en annuleringen dan waar de meeste vliegreizigers zich bewust van zijn, hetgeen in deze vakantietijd mogelijk goed is om te weten.
Liesbeth Heidstra is niet meer werkzaam bij Wieringa Advocaten. Indien u een vraag heeft naar aanleiding van deze blog dan kunt u zich wenden tot onderstaande contactpersoon van het praktijkgebied vennootschapsrecht.
Door het leggen van conservatoir (derden) beslag worden vermogensbestanddelen van een wederpartij per direct bevroren. Er kan geen overdracht meer plaatsvinden en in bepaalde gevallen kunnen vermogensbestanddelen zelfs elders in bewaring worden gegeven. Deze actie kan druk zetten op de wederpartij waardoor een snelle oplossing kan worden bereikt.
Beslaglegging moet wel altijd worden gevolgd door een bodem of arbitrage procedure, tenzij eerder een buitengerechtelijke oplossing wordt bereikt.
Onterecht leggen van beslag moet worden voorkomen; het kan leiden tot een schadevergoedingsactie.
Wij onderzoeken graag of dit rechtsmiddel in uw situatie tot een spoedige oplossing kan leiden.
Snel een uitspraak nodig van de rechter over een bepaalde urgente situatie? In dat geval is een kort geding een oplossing voor uw situatie. De rechter geeft een voorlopig oordeel waaraan partijen zich al dan niet op straffe van een dwangsom dienen te houden.
Wij denken graag mee over de voor uw situatie passende juridische oplossing.
Dit is in het civiele en bestuurlijke recht de procedure die (al dan niet na hoger beroep) leidt tot een definitieve beslechting van het geschil. Anders dan in een kort geding ligt de nadruk hier veel meer op een schriftelijke uitwisseling van processtukken.
Wij onderzoeken graag of dit de aangewezen procedure is voor uw geschil.
Een partij die zich beroept op de rechtsgevolgen van de door haar gestelde feiten of rechten moet deze bewijzen. Voorafgaand aan iedere gewenste procedure moet derhalve de bewijspositie worden bekeken.
Soms is het bewijs nog niet voldoende in handen van de cliënt. In dat geval is nadere actie gewenst. Te denken valt dan bijvoorbeeld aan het instellen van een (voorlopig) getuigenverhoor of het afdwingen van het verkrijgen van inzage in bepaalde documenten die zich bij de wederpartij bevinden (exhibitieplicht).
Wij zoeken graag met u naar de mogelijkheden om uw bewijsprobleem op te lossen.
Soms ontstaat er in een onderneming een intern geschil tussen aandeelhouders of tussen het bestuur en (enkele) aandeelhouders. Dit kan bijvoorbeeld gaan over de te volgen strategie van de onderneming. In dat geval kan aan de Ondernemingskamer, een speciaal daarvoor geëquipeerde afdeling van het Hof Amsterdam -- bij ons kantoor om de hoek -- een onderzoek naar de gang van zaken binnen de onderneming worden gevraagd. Zo'n onderzoek kan worden voorafgegaan door het vragen van voorlopige voorzieningen, zoals het schorsen van een bestuurder voor de duur van de procedure of het tijdelijk ontnemen van het stemrecht van een aandeelhouder.
Wij denken graag mee over de voor uw situatie passende oplossing.