Praktijkgebieden: Mediarecht
Op 27 november 2009 heeft de Hoge Raad arrest gewezen in de bekende World Online-zaak (ook wel “ WOL-zaak”). Een van de speerpunten in dit arrest is de vraag of World Online en de banken die bij de beursintroductie van World Online optraden door onjuiste en/of onvolledige informatie te geven onrechtmatig hebben gehandeld jegens beleggers in aandelen World Online.
Een ieder komt in aanraking met informatie- of reclamemateriaal met betrekking tot aan te schaffen diensten of goederen. Ook in de talrijke effectenlease zaken van de afgelopen jaren is veelvuldig een beroep gedaan op het toen geldende art. 6:194 BW, het artikel dat misleidende reclame omschrijft. Men beriep zich op de misleidendheid van de bij de effectenleaseproducten behorende brochures. De brochures zouden de (potentiële) beleggers op het verkeerde been hebben gezet, door onjuistheden te vermelden over rendementen, rentebetalingen e.d. Vanaf 15 oktober 2008 is artikel 6:194 BW aangevuld door de Wet oneerlijke handelspraktijken, vastgelegd in de artikelen 6:193a-6:193j BW.
Art. 6:194 BW bepaalt dat – kort gezegd – een aanbieder van goederen of diensten in de uitoefening van een beroep of bedrijf onrechtmatig handelt wanneer hij een mededeling openbaar maakt en deze mededeling misleidend is. Ook onvolledige informatie kan misleidend zijn, evenals verwarrende informatie, maar ook een overload aan informatie als hierdoor relevante zaken ondergesneeuwd dreigen te raken.
Het begrip misleidendheid draagt natuurlijk een bepaalde subjectiviteit in zich: wat voor de een misleidend is, hoeft dat voor een ander niet te zijn. Personen met een bepaalde specifieke kennis over het product, zijn minder snel misleid door informatie over dat product, aangezien zij de aangeboden informatie heel anders 'beoordelen'. Om de beoordeling van een beroep op misleidende reclame zo veel mogelijk gelijk te beoordelen, heeft de Hoge Raad in een arrest van 30 mei 2008 een aantal in het WOL-arrest weer bevestigde regels ontwikkeld. De Hoge Raad stelde vast dat bij de beoordeling van een beroep op art. 6:194 BW moet worden uitgegaan van de “vermoedelijke verwachting van de gemiddeld geïnformeerde, omzichtige en oplettende gewone consument”. Ondanks dat in dit arrest sprake was van informatieverstrekking aan personen in de zakenwereld, nam de Hoge Raad toch de gemiddelde (maat-)mens als uitgangspunt.
Specifieke kennis bij de ontvanger van de informatie maakt in beginsel niet dat de rechter het al dan niet bestaan van misleiding strenger zal beoordelen, tenzij vaststaat dat de aangeboden informatie enkel gericht is tot mensen met die specifieke kennis. Wel kan de rechter de ervaring of kennis laten meewegen in de beoordeling van de eigen-schuldvraag: kortom, ervan uitgaande dat de reclame misleidend is geweest, dient dan niet de schade toch vanwege die specifieke kennis anders verdeeld te worden?
In het WOL-arrest is de eerder op 30 mei 2008 gegeven regel over de gemiddelde maatmens weer bevestigd. Een rechter zal een beroep op misleidende reclame/informatie zo veel mogelijk objectiveren. Zou de gemiddeld geïnformeerde, omzichtige en oplettende, gewone consument zijn misleid door deze informatie? Door deze abstractie valt in ieder geval één ding te zeggen: de uitkomst in een concreet geval valt moeilijk te voorspellen.
Sabine Hirdes is niet meer werkzaam bij Wieringa Advocaten. Indien u een vraag heeft naar aanleiding van deze blog dan kunt u zich wenden tot onderstaande contactpersoon van het praktijkgebied mediarecht.
Door het leggen van conservatoir (derden) beslag worden vermogensbestanddelen van een wederpartij per direct bevroren. Er kan geen overdracht meer plaatsvinden en in bepaalde gevallen kunnen vermogensbestanddelen zelfs elders in bewaring worden gegeven. Deze actie kan druk zetten op de wederpartij waardoor een snelle oplossing kan worden bereikt.
Beslaglegging moet wel altijd worden gevolgd door een bodem of arbitrage procedure, tenzij eerder een buitengerechtelijke oplossing wordt bereikt.
Onterecht leggen van beslag moet worden voorkomen; het kan leiden tot een schadevergoedingsactie.
Wij onderzoeken graag of dit rechtsmiddel in uw situatie tot een spoedige oplossing kan leiden.
Snel een uitspraak nodig van de rechter over een bepaalde urgente situatie? In dat geval is een kort geding een oplossing voor uw situatie. De rechter geeft een voorlopig oordeel waaraan partijen zich al dan niet op straffe van een dwangsom dienen te houden.
Wij denken graag mee over de voor uw situatie passende juridische oplossing.
Dit is in het civiele en bestuurlijke recht de procedure die (al dan niet na hoger beroep) leidt tot een definitieve beslechting van het geschil. Anders dan in een kort geding ligt de nadruk hier veel meer op een schriftelijke uitwisseling van processtukken.
Wij onderzoeken graag of dit de aangewezen procedure is voor uw geschil.
Een partij die zich beroept op de rechtsgevolgen van de door haar gestelde feiten of rechten moet deze bewijzen. Voorafgaand aan iedere gewenste procedure moet derhalve de bewijspositie worden bekeken.
Soms is het bewijs nog niet voldoende in handen van de cliënt. In dat geval is nadere actie gewenst. Te denken valt dan bijvoorbeeld aan het instellen van een (voorlopig) getuigenverhoor of het afdwingen van het verkrijgen van inzage in bepaalde documenten die zich bij de wederpartij bevinden (exhibitieplicht).
Wij zoeken graag met u naar de mogelijkheden om uw bewijsprobleem op te lossen.
Soms ontstaat er in een onderneming een intern geschil tussen aandeelhouders of tussen het bestuur en (enkele) aandeelhouders. Dit kan bijvoorbeeld gaan over de te volgen strategie van de onderneming. In dat geval kan aan de Ondernemingskamer, een speciaal daarvoor geëquipeerde afdeling van het Hof Amsterdam -- bij ons kantoor om de hoek -- een onderzoek naar de gang van zaken binnen de onderneming worden gevraagd. Zo'n onderzoek kan worden voorafgegaan door het vragen van voorlopige voorzieningen, zoals het schorsen van een bestuurder voor de duur van de procedure of het tijdelijk ontnemen van het stemrecht van een aandeelhouder.
Wij denken graag mee over de voor uw situatie passende oplossing.