Praktijkgebieden: Vennootschapsrecht
Alvorens een besloten (of naamloze) vennootschap kan worden opgericht, moet aan een aantal voorwaarden zijn voldaan. Zo moet de vennootschap onder meer beschikken over een verklaring van geen bezwaar, afgegeven door de minister van Justitie. De bedoeling van dit preventieve toezicht is om de oprichting tegen te gaan van vennootschappen waarin personen met bijvoorbeeld een crimineel of in financieel opzicht onbetrouwbaar verleden de functie van aandeelhouder, bestuurder of commissaris vervullen. In de praktijk is evenwel gebleken dat dit preventieve toezicht onvoldoende effect heeft. Het is immers slechts een momentopname; de in de akte genoemde directeur kan direct na oprichting worden vervangen, de eerste aandeelhouders kunnen hun aandelen na oprichting onmiddellijk aan een derde overdragen etc., met als gevolg dat alsnog malafide personen in de vennootschap terechtkomen.
Om deze reden is met het recente wetsvoorstel tot wijziging van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek, ook besloten over te gaan tot afschaffing van het preventief toezicht. Dit systeem zal worden vervangen door een stelsel van doorlopende controle, waarbij op meerdere momenten gedurende de levensloop van de vennootschap een screening zal plaatsvinden. Aan de hand van op te stellen risicoprofielen en met gebruik van een nieuw instrument, de zogenaamde risicomelding, wil de minister van Justitie verscherpte controle mogelijk maken. In dit nieuwe repressieve toezichtsysteem acht de minister het vanwege een samenhangende aanpak van misbruik noodzakelijk dat naast gegevens uit open bronnen (gegevens verkregen van de betrokkene zelf), ook gegevens uit andere bronnen gebruikt kunnen worden. Hierbij denkt de minister in eerste instantie aan bronnen als de Belastingdienst, de politie en de bijzondere opsporingsdiensten. Aangezien de minister ook van dit soort “gesloten” bronnen gebruik wenst te maken, heeft het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) zijn advies ter zake uitgebracht.
In een eerder stadium heeft het CBP al de nodige kritiek geuit op onder meer het gebrek aan transparantie over de wijze waarop met gebruik van persoonsgegevens risicoprofielen worden opgesteld. Naar aanleiding van dit commentaar heeft de minister toentertijd het wetsvoorstel aangepast en voorts de reeds genoemde risicomelding geïntroduceerd; door het verwerken en analyseren van gegevens kunnen risicomeldingen worden gedaan ten behoeve van handhavers, waaronder het Openbaar Ministerie.
Onlangs heeft het CBP zich ook over het herziene wetsvoorstel mogen uitlaten, waarbij het de minister onder meer heeft geadviseerd om nader in te gaan op de belangenafweging die moet worden gemaakt tussen de inbreuk op de persoonlijke levenssfeer en de bestrijding van misbruik. Niet duidelijk is immers door wie en aan de hand van welke criteria dit gebeurt. Voorts is ook niet duidelijk hoe een eenmaal opgelegd risicoprofiel kan worden weerlegd. Evenzo is onduidelijk op welke basis risicoprofielen worden verwijderd en hoe actief de verantwoordelijke de gescreende persoon informeert over het (verder) gebruik van zijn persoonsgegevens.
Kortom: de minister heeft nog het één en ander uit te leggen (c.q. aan te passen) alvorens dit repressief toezicht klaar is voor invoering.
Kissiwah Mireku is niet meer werkzaam bij Wieringa Advocaten. Indien u een vraag heeft naar aanleiding van deze blog dan kunt u zich wenden tot onderstaande contactpersoon van het praktijkgebied vennootschapsrecht.
Door het leggen van conservatoir (derden) beslag worden vermogensbestanddelen van een wederpartij per direct bevroren. Er kan geen overdracht meer plaatsvinden en in bepaalde gevallen kunnen vermogensbestanddelen zelfs elders in bewaring worden gegeven. Deze actie kan druk zetten op de wederpartij waardoor een snelle oplossing kan worden bereikt.
Beslaglegging moet wel altijd worden gevolgd door een bodem of arbitrage procedure, tenzij eerder een buitengerechtelijke oplossing wordt bereikt.
Onterecht leggen van beslag moet worden voorkomen; het kan leiden tot een schadevergoedingsactie.
Wij onderzoeken graag of dit rechtsmiddel in uw situatie tot een spoedige oplossing kan leiden.
Snel een uitspraak nodig van de rechter over een bepaalde urgente situatie? In dat geval is een kort geding een oplossing voor uw situatie. De rechter geeft een voorlopig oordeel waaraan partijen zich al dan niet op straffe van een dwangsom dienen te houden.
Wij denken graag mee over de voor uw situatie passende juridische oplossing.
Dit is in het civiele en bestuurlijke recht de procedure die (al dan niet na hoger beroep) leidt tot een definitieve beslechting van het geschil. Anders dan in een kort geding ligt de nadruk hier veel meer op een schriftelijke uitwisseling van processtukken.
Wij onderzoeken graag of dit de aangewezen procedure is voor uw geschil.
Een partij die zich beroept op de rechtsgevolgen van de door haar gestelde feiten of rechten moet deze bewijzen. Voorafgaand aan iedere gewenste procedure moet derhalve de bewijspositie worden bekeken.
Soms is het bewijs nog niet voldoende in handen van de cliënt. In dat geval is nadere actie gewenst. Te denken valt dan bijvoorbeeld aan het instellen van een (voorlopig) getuigenverhoor of het afdwingen van het verkrijgen van inzage in bepaalde documenten die zich bij de wederpartij bevinden (exhibitieplicht).
Wij zoeken graag met u naar de mogelijkheden om uw bewijsprobleem op te lossen.
Soms ontstaat er in een onderneming een intern geschil tussen aandeelhouders of tussen het bestuur en (enkele) aandeelhouders. Dit kan bijvoorbeeld gaan over de te volgen strategie van de onderneming. In dat geval kan aan de Ondernemingskamer, een speciaal daarvoor geëquipeerde afdeling van het Hof Amsterdam -- bij ons kantoor om de hoek -- een onderzoek naar de gang van zaken binnen de onderneming worden gevraagd. Zo'n onderzoek kan worden voorafgegaan door het vragen van voorlopige voorzieningen, zoals het schorsen van een bestuurder voor de duur van de procedure of het tijdelijk ontnemen van het stemrecht van een aandeelhouder.
Wij denken graag mee over de voor uw situatie passende oplossing.