Praktijkgebieden: Vennootschapsrecht
In vervolg op een eerdere bijdrage worden hieronder de laatste ontwikkelingen met betrekking tot de Corporate Governance Code (de Code) van Tabaksblat in kaart gebracht.
Op 4 juni 2008 heeft de Monitoring Commissie Corporate Governance Code (Commissie Frijns) het kabinet een rapport aangeboden waarin zij de balans opmaakt van drie jaar monitoring van de naleving van de Code. Ook bevat het rapport voorstellen voor aanpassing van de Code op het gebied van beloningen van bestuurders, diversiteit in de samenstelling van de raad van commissarissen, verantwoordelijkheid van aandeelhouders en de rol van bestuur en raad van commissarissen bij overnames. De Commissie Frijns is voornemens om in december 2008 met inachtneming van reacties van belangstellenden een aangepaste Code vast te stellen en deze aan het kabinet te zenden met het verzoek om de nieuwe regels wettelijk te verankeren.
Vooruitlopend op deze aanbieding en in vervolg op eerdere adviezen van de Commissie Frijns, wil het kabinet binnenkort een aantal maatregelen nemen die de positie van het zittende bestuur van een onderneming versterken en die de aandeelhouder dwingen zijn intenties eerder kenbaar te maken.
De belangrijkste maatregelen die minister Bos van Financiën thans voorbereidt zijn:a) verlaging van de drempel voor melding van zeggenschap en kapitaalbelang van 5% naar 3%;b) de mogelijkheid om in een vroeg stadium te weten wat de aandeelhouders willen, door de invoering van het melden van intenties bij een belang van tenminste 3% ;c) de introductie van de mogelijkheid om alle aandeelhouders (ook onder de 3%) te identificeren;d) de introductie van een eenvoudig systeem voor communicatie tussen vennootschap en aandeelhouders en tussen aandeelhouders onderling;e) een verhoging van de drempel voor het agenderingsrecht van 1% naar 3%.
De Commissie Frijns had voor de melding van intenties een 5%-drempel voorgesteld. De minister wil daarin strenger zijn en kiest voor een 3%-drempel. Deze maatregel verplicht aandeelhouders om bij een belang van 3% met ja of nee te melden of zij bezwaar hebben tegen de strategie van een onderneming. Deze 3%-drempel voor de melding van intenties sluit aan bij de drempel voor melding van zeggenschap en kapitaalbelang en bij de drempel voor toepassing van het agenderingsrecht.
Wat de rest van de voorstellen van de Commissie Frijns betreft, pleit de minister voor een efficiënt toezicht op het bestuur van ondernemingen en een evenwichtige verdeling van de invloed tussen het bestuur, de commissarissen en de aandeelhouders. Maatregelen op het gebied van beloningen van bestuurders, diversiteit in de samenstelling van de raad van commissarissen, verantwoordelijkheid van aandeelhouders en de rol van bestuur en raad van commissarissen bij overnames laat de minister voorlopig aan de Commissie Frijns over, hetgeen aldus in december een vervolg zal krijgen.
Maria van Bladel is niet meer werkzaam bij Wieringa Advocaten. Indien u een vraag heeft naar aanleiding van deze blog dan kunt u zich wenden tot onderstaande contactpersoon van het praktijkgebied vennootschapsrecht.
Door het leggen van conservatoir (derden) beslag worden vermogensbestanddelen van een wederpartij per direct bevroren. Er kan geen overdracht meer plaatsvinden en in bepaalde gevallen kunnen vermogensbestanddelen zelfs elders in bewaring worden gegeven. Deze actie kan druk zetten op de wederpartij waardoor een snelle oplossing kan worden bereikt.
Beslaglegging moet wel altijd worden gevolgd door een bodem of arbitrage procedure, tenzij eerder een buitengerechtelijke oplossing wordt bereikt.
Onterecht leggen van beslag moet worden voorkomen; het kan leiden tot een schadevergoedingsactie.
Wij onderzoeken graag of dit rechtsmiddel in uw situatie tot een spoedige oplossing kan leiden.
Snel een uitspraak nodig van de rechter over een bepaalde urgente situatie? In dat geval is een kort geding een oplossing voor uw situatie. De rechter geeft een voorlopig oordeel waaraan partijen zich al dan niet op straffe van een dwangsom dienen te houden.
Wij denken graag mee over de voor uw situatie passende juridische oplossing.
Dit is in het civiele en bestuurlijke recht de procedure die (al dan niet na hoger beroep) leidt tot een definitieve beslechting van het geschil. Anders dan in een kort geding ligt de nadruk hier veel meer op een schriftelijke uitwisseling van processtukken.
Wij onderzoeken graag of dit de aangewezen procedure is voor uw geschil.
Een partij die zich beroept op de rechtsgevolgen van de door haar gestelde feiten of rechten moet deze bewijzen. Voorafgaand aan iedere gewenste procedure moet derhalve de bewijspositie worden bekeken.
Soms is het bewijs nog niet voldoende in handen van de cliënt. In dat geval is nadere actie gewenst. Te denken valt dan bijvoorbeeld aan het instellen van een (voorlopig) getuigenverhoor of het afdwingen van het verkrijgen van inzage in bepaalde documenten die zich bij de wederpartij bevinden (exhibitieplicht).
Wij zoeken graag met u naar de mogelijkheden om uw bewijsprobleem op te lossen.
Soms ontstaat er in een onderneming een intern geschil tussen aandeelhouders of tussen het bestuur en (enkele) aandeelhouders. Dit kan bijvoorbeeld gaan over de te volgen strategie van de onderneming. In dat geval kan aan de Ondernemingskamer, een speciaal daarvoor geëquipeerde afdeling van het Hof Amsterdam -- bij ons kantoor om de hoek -- een onderzoek naar de gang van zaken binnen de onderneming worden gevraagd. Zo'n onderzoek kan worden voorafgegaan door het vragen van voorlopige voorzieningen, zoals het schorsen van een bestuurder voor de duur van de procedure of het tijdelijk ontnemen van het stemrecht van een aandeelhouder.
Wij denken graag mee over de voor uw situatie passende oplossing.