Praktijkgebieden: Vennootschapsrecht
Het kabinet heeft zich voorgenomen om de administratieve lasten en bijbehorende irritaties voor bedrijven te verminderen. Hierdoor zou het economische klimaat in Nederland moeten verbeteren. Daartoe zijn al meerdere maatregelen getroffen.
Bij brief van 13 april jl. hebben de minister van Financiën en de staatssecretaris van Economische Zaken een voortgangsrapportage aan de Tweede Kamer gestuurd over de aanpak van de administratieve lasten voor ondernemers.
De minister en de staatssecretaris concluderen in hun rapportage dat de uitvoering van het pakket maatregelen goed op schema ligt en dat er al veel bereikt is. Voorts worden in de rapportage nieuwe maatregelen aangekondigd die op 1 januari 2007 moeten ingaan. Deze maatregelen zijn in overleg met de branche organisaties en de Tweede Kamer opgesteld. Zo komen er onder meer vaste wijzigingsmomenten voor wet- en regelgeving en wordt de frequentie van de APK-keuring verlaagd. Verder zal de Arbo-wet worden vereenvoudigd en zullen ondernemers hun boekhouding in de toekomst elektronisch mogen bewaren. Ook zullen in alle gemeenten dezelfde brandveiligheidsvoorschriften gaan gelden.
Voor een volledig overzicht van de nieuwe maatregelen kunt u verder lezen in de rapportage op de website van het Ministerie van Financiën.
Volgens de minister van Financiën en de staatssecretaris van Economische Zaken zullen ten gevolge van alle maatregelen de administratieve lasten van ondernemers medio 2007 met ruim 4 miljard zijn gedaald ten opzichte van het begin van de kabinetsperiode.
Het Adviescollege toetsing administratie lasten (Actal) heeft echter eind maart 2006 in het jaarverslag van 2005 aangegeven dat het bedrijfsleven en de burger van alle inspanningen tot dusver weinig hebben gemerkt. Deels zou dit komen omdat veel maatregelen nog niet in werking zijn getreden. Daarnaast hebben andere wijzigingen, zoals in de Zorgverzekeringswet, juist voor aanzienlijke lastenverzwaringen gezorgd. Ook zou een deel van de reductiemaatregelen toch al niet worden nageleefd en zouden sommige administratieve lasten toch blijven bestaan omdat zij wel praktisch nodig blijven voor de bedrijfsvoering.
Het blijft dan ook afwachten of de doelstellingen van het kabinet zullen worden bereikt.
Leonore Karsdorp is niet meer werkzaam bij Wieringa Advocaten. Indien u een vraag heeft naar aanleiding van deze blog dan kunt u zich wenden tot onderstaande contactpersoon van het praktijkgebied vennootschapsrecht.
Door het leggen van conservatoir (derden) beslag worden vermogensbestanddelen van een wederpartij per direct bevroren. Er kan geen overdracht meer plaatsvinden en in bepaalde gevallen kunnen vermogensbestanddelen zelfs elders in bewaring worden gegeven. Deze actie kan druk zetten op de wederpartij waardoor een snelle oplossing kan worden bereikt.
Beslaglegging moet wel altijd worden gevolgd door een bodem of arbitrage procedure, tenzij eerder een buitengerechtelijke oplossing wordt bereikt.
Onterecht leggen van beslag moet worden voorkomen; het kan leiden tot een schadevergoedingsactie.
Wij onderzoeken graag of dit rechtsmiddel in uw situatie tot een spoedige oplossing kan leiden.
Snel een uitspraak nodig van de rechter over een bepaalde urgente situatie? In dat geval is een kort geding een oplossing voor uw situatie. De rechter geeft een voorlopig oordeel waaraan partijen zich al dan niet op straffe van een dwangsom dienen te houden.
Wij denken graag mee over de voor uw situatie passende juridische oplossing.
Dit is in het civiele en bestuurlijke recht de procedure die (al dan niet na hoger beroep) leidt tot een definitieve beslechting van het geschil. Anders dan in een kort geding ligt de nadruk hier veel meer op een schriftelijke uitwisseling van processtukken.
Wij onderzoeken graag of dit de aangewezen procedure is voor uw geschil.
Een partij die zich beroept op de rechtsgevolgen van de door haar gestelde feiten of rechten moet deze bewijzen. Voorafgaand aan iedere gewenste procedure moet derhalve de bewijspositie worden bekeken.
Soms is het bewijs nog niet voldoende in handen van de cliënt. In dat geval is nadere actie gewenst. Te denken valt dan bijvoorbeeld aan het instellen van een (voorlopig) getuigenverhoor of het afdwingen van het verkrijgen van inzage in bepaalde documenten die zich bij de wederpartij bevinden (exhibitieplicht).
Wij zoeken graag met u naar de mogelijkheden om uw bewijsprobleem op te lossen.
Soms ontstaat er in een onderneming een intern geschil tussen aandeelhouders of tussen het bestuur en (enkele) aandeelhouders. Dit kan bijvoorbeeld gaan over de te volgen strategie van de onderneming. In dat geval kan aan de Ondernemingskamer, een speciaal daarvoor geëquipeerde afdeling van het Hof Amsterdam -- bij ons kantoor om de hoek -- een onderzoek naar de gang van zaken binnen de onderneming worden gevraagd. Zo'n onderzoek kan worden voorafgegaan door het vragen van voorlopige voorzieningen, zoals het schorsen van een bestuurder voor de duur van de procedure of het tijdelijk ontnemen van het stemrecht van een aandeelhouder.
Wij denken graag mee over de voor uw situatie passende oplossing.