Praktijkgebieden: Bestuursrecht
In de toespraak tijdens de VROM bestuurdersconferentie Luchtkwaliteit hebben Secretaris van Geel en Minister Dekker een toelichting gegeven op het driesporenbeleid dat ervoor moet zorgen dat de luchtkwaliteit wordt verbeterd en Nederland niet ruimtelijk “op slot gaat”.
Ten eerste financiert de overheid algemene maatregelen, die zijn gericht op verkeer landbouw, woningbouw en industrie. Daaronder vallen bijvoorbeeld de stimulering van roetfilters voor bestaande voertuigen en het stimuleren van schonere vuilniswagens, openbaar vervoer en vrachtwagens. Er is ook geld beschikbaar gesteld voor de lagere overheden om onder meer autoluwe zones of bijvoorbeeld snelheidsbeperkingen in te stellen.
Het tweede spoor heeft betrekking op de wet- en regelgeving. Het Besluit Luchtkwaliteit 2005, met de saldobenadering waarover wij in eerdere bijdragen al schreven is nu van kracht. Momenteel wordt de saldobenadering nader door het ministerie ingevuld. Het Besluit Luchtkwaliteit kan naar de inschatting van Minister Dekker, niet alle knelpunten wegnemen. Volgens globale schattingen blijft zonder extra maatregelen in 2010 nog circa 30% van alle plannen problematisch vanwege de luchtkwaliteit. De Minister meent echter uit recentere rechtspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak met betrekking tot de provinciale weg N 209 op kunnen te maken dat de goede weg is ingeslagen.
Het wetsvoorstel Luchtkwaliteit ligt bij de Raad van State voor advies. De inhoud van dit voorstel is derhalve nog niet openbaar. De kern van het voorstel is volgens de Staatsecretaris dat er een nationaal programma van maatregelen moet komen waarin wordt aangegeven met welke maatregelen en op welk tijdstip overschrijdingssituaties worden opgelost. Daarin wordt ook rekening gehouden met nieuwe ontwikkelingen zoals bouwprojecten of de aanleg van infrastructuur. Projecten die passen binnen het programma behoeven niet meer te worden getoetst aan de grenswaarden. De Staatssecretaris wil met het wetsvoorstel voorkomen dat rechters bouwprojecten rechtstreeks gaan toetsen aan Europese richtlijnen.
Het derde spoor betreft de herziening van het EU-luchtkwaliteitsbeleid. Het kabinet wijst Brussel erop dat Brussel zelf voldoende maatregelen moet nemen en eisen moet stellen aan Europese emissies. De Brusselse emissie-eisen mogen wat de Staatssecretaris betreft strenger worden. Voorts wenst de Staatssecretaris verlenging van de periode waarbinnen aan de Europese normen moet worden voldaan.
Op genoemd wetsvoorstel was de laatste tijd al de nodige kritiek te horen van kamerleden. Kortom, wordt vervolgd.
Annejet Lamme is niet meer werkzaam bij Wieringa Advocaten. Indien u een vraag heeft naar aanleiding van deze blog dan kunt u zich wenden tot onderstaande contactpersoon van het praktijkgebied bestuursrecht.
Door het leggen van conservatoir (derden) beslag worden vermogensbestanddelen van een wederpartij per direct bevroren. Er kan geen overdracht meer plaatsvinden en in bepaalde gevallen kunnen vermogensbestanddelen zelfs elders in bewaring worden gegeven. Deze actie kan druk zetten op de wederpartij waardoor een snelle oplossing kan worden bereikt.
Beslaglegging moet wel altijd worden gevolgd door een bodem of arbitrage procedure, tenzij eerder een buitengerechtelijke oplossing wordt bereikt.
Onterecht leggen van beslag moet worden voorkomen; het kan leiden tot een schadevergoedingsactie.
Wij onderzoeken graag of dit rechtsmiddel in uw situatie tot een spoedige oplossing kan leiden.
Snel een uitspraak nodig van de rechter over een bepaalde urgente situatie? In dat geval is een kort geding een oplossing voor uw situatie. De rechter geeft een voorlopig oordeel waaraan partijen zich al dan niet op straffe van een dwangsom dienen te houden.
Wij denken graag mee over de voor uw situatie passende juridische oplossing.
Dit is in het civiele en bestuurlijke recht de procedure die (al dan niet na hoger beroep) leidt tot een definitieve beslechting van het geschil. Anders dan in een kort geding ligt de nadruk hier veel meer op een schriftelijke uitwisseling van processtukken.
Wij onderzoeken graag of dit de aangewezen procedure is voor uw geschil.
Een partij die zich beroept op de rechtsgevolgen van de door haar gestelde feiten of rechten moet deze bewijzen. Voorafgaand aan iedere gewenste procedure moet derhalve de bewijspositie worden bekeken.
Soms is het bewijs nog niet voldoende in handen van de cliënt. In dat geval is nadere actie gewenst. Te denken valt dan bijvoorbeeld aan het instellen van een (voorlopig) getuigenverhoor of het afdwingen van het verkrijgen van inzage in bepaalde documenten die zich bij de wederpartij bevinden (exhibitieplicht).
Wij zoeken graag met u naar de mogelijkheden om uw bewijsprobleem op te lossen.
Soms ontstaat er in een onderneming een intern geschil tussen aandeelhouders of tussen het bestuur en (enkele) aandeelhouders. Dit kan bijvoorbeeld gaan over de te volgen strategie van de onderneming. In dat geval kan aan de Ondernemingskamer, een speciaal daarvoor geëquipeerde afdeling van het Hof Amsterdam -- bij ons kantoor om de hoek -- een onderzoek naar de gang van zaken binnen de onderneming worden gevraagd. Zo'n onderzoek kan worden voorafgegaan door het vragen van voorlopige voorzieningen, zoals het schorsen van een bestuurder voor de duur van de procedure of het tijdelijk ontnemen van het stemrecht van een aandeelhouder.
Wij denken graag mee over de voor uw situatie passende oplossing.