Praktijkgebieden: Ondernemingsrecht
Het Ministerie van Financiën heeft een voorstel naar de Tweede Kamer gestuurd om de Wet toezicht effectenverkeer (Wte) op bepaalde punten te wijzigen.Deze wijzigingen vloeien voort uit de Europese Richtlijn Marktmisbruik (2003/6, Pb L 96), die eisen stelt aan de transparantie van de handel in effecten, met name ter voorkoming van handel met voorwetenschap.Kern van de Richtlijn is dat iedere informatie die voorwetenschap kan opleveren, openbaar gemaakt moet worden. In Nederland bestaat er al zo'n plicht tot openbaarmaking, maar wordt dit geregeld door het Fondsenreglement van Euronext. Deze regel houdt in dat instellingen met een notering aan Euronext verplicht zijn om terstond een publicatie te doen “omtrent elk feit of elke gebeurtenis betreffende de instelling waarvan moet worden uitgegaan dat hiervan een aanmerkelijke invloed op de koers zal uitgaan”. Met andere woorden: koersgevoelige informatie zal direct openbaar gemaakt moeten worden (denk aan WOL..). Het is ook Euronext die de naleving van deze verplichting controleert. In de afgelopen vijf jaar hebben verschillende onderzoeken van Euronext geresulteerd in één schriftelijke waarschuwing. Bovendien wordt het rapport van de onderzoekscommissie Euronext gepubliceerd, zodat beleggers van de hoed en de rand weten.In het wetsvoorstel gaat deze controle over op de AFM. Het nieuwe artikel 47 Wte zal straks de publicatieplicht van koersgevoelige informatie bevatten. De AFM krijgt tevens een aantal sanctiemogelijkheden tot haar beschikking, die Euronext niet had. Zo kan de AFM de handel in een bepaald fonds opschorten, onderbreken of zelfs doorhalen als blijkt van voorwetenschap. De AFM kan ook toezichthouders in andere europese lidstaten verzoeken om opschorting, onderbreking of doorhaling. Maar dit is het zwaarste geschut.Voorafgaand aan een inbreuk op de handel, krijgt de betreffende instelling een aanwijzing van de AFM die opgevolgd moet worden. Wordt deze aanwijzing niet opgevolgd, dan kan de AFM een dwangsom opleggen of een bestuurlijke boete.De aanwijzing van de AFM kan “zo nodig” openbaar gemaakt worden, aangezien de AFM een geheimhoudingsplicht heeft. In het gros van de zaken zal dus niemand weten dat er iets niet in de haak was.Op dit punt is ook de meeste kritiek geuit. Zo is de Euronext van mening dat het belangrijkste wapen van een toezichthouder verdwijnt, namelijk het publiceren van de beslissing (of aanwijzing) van de toezichthouder. Volgens Euronext is dit voor instellingen juist het meest gevoelige punt, en bovendien geeft het duidelijkheid aan beleggers. De AFM heeft al geantwoord dat zij, binnen de grenzen van haar geheimhoudingsplicht, zoveel mogelijk openheid zal nastreven. Hoe dit in de praktijk eruit zal zien, is nog even afwachten.Waarschijnlijk zal de AFM pas volgend jaar aan de slag zal kunnen, als het wetsvoorstel door de Tweede en Eerste Kamer is goedgekeurd.
Maja Bolè is niet meer werkzaam bij Wieringa Advocaten. Indien u een vraag heeft naar aanleiding van deze blog dan kunt u zich wenden tot onderstaande contactpersoon van het praktijkgebied handel- en ondernemingsrecht.
Door het leggen van conservatoir (derden) beslag worden vermogensbestanddelen van een wederpartij per direct bevroren. Er kan geen overdracht meer plaatsvinden en in bepaalde gevallen kunnen vermogensbestanddelen zelfs elders in bewaring worden gegeven. Deze actie kan druk zetten op de wederpartij waardoor een snelle oplossing kan worden bereikt.
Beslaglegging moet wel altijd worden gevolgd door een bodem of arbitrage procedure, tenzij eerder een buitengerechtelijke oplossing wordt bereikt.
Onterecht leggen van beslag moet worden voorkomen; het kan leiden tot een schadevergoedingsactie.
Wij onderzoeken graag of dit rechtsmiddel in uw situatie tot een spoedige oplossing kan leiden.
Snel een uitspraak nodig van de rechter over een bepaalde urgente situatie? In dat geval is een kort geding een oplossing voor uw situatie. De rechter geeft een voorlopig oordeel waaraan partijen zich al dan niet op straffe van een dwangsom dienen te houden.
Wij denken graag mee over de voor uw situatie passende juridische oplossing.
Dit is in het civiele en bestuurlijke recht de procedure die (al dan niet na hoger beroep) leidt tot een definitieve beslechting van het geschil. Anders dan in een kort geding ligt de nadruk hier veel meer op een schriftelijke uitwisseling van processtukken.
Wij onderzoeken graag of dit de aangewezen procedure is voor uw geschil.
Een partij die zich beroept op de rechtsgevolgen van de door haar gestelde feiten of rechten moet deze bewijzen. Voorafgaand aan iedere gewenste procedure moet derhalve de bewijspositie worden bekeken.
Soms is het bewijs nog niet voldoende in handen van de cliënt. In dat geval is nadere actie gewenst. Te denken valt dan bijvoorbeeld aan het instellen van een (voorlopig) getuigenverhoor of het afdwingen van het verkrijgen van inzage in bepaalde documenten die zich bij de wederpartij bevinden (exhibitieplicht).
Wij zoeken graag met u naar de mogelijkheden om uw bewijsprobleem op te lossen.
Soms ontstaat er in een onderneming een intern geschil tussen aandeelhouders of tussen het bestuur en (enkele) aandeelhouders. Dit kan bijvoorbeeld gaan over de te volgen strategie van de onderneming. In dat geval kan aan de Ondernemingskamer, een speciaal daarvoor geëquipeerde afdeling van het Hof Amsterdam -- bij ons kantoor om de hoek -- een onderzoek naar de gang van zaken binnen de onderneming worden gevraagd. Zo'n onderzoek kan worden voorafgegaan door het vragen van voorlopige voorzieningen, zoals het schorsen van een bestuurder voor de duur van de procedure of het tijdelijk ontnemen van het stemrecht van een aandeelhouder.
Wij denken graag mee over de voor uw situatie passende oplossing.