icon

Kan een gemeente(-raad) beroep instellen tegen zijn eigen besluit?

Bestuursorganen nemen aan de lopende band besluiten die rechtsgevolgen hebben voor burgers en bedrijven en waartegen belanghebbenden op kunnen treden via de bezwaar- en beroepsprocedures. Maar wat gebeurt er als een bestuursorgaan (zoals de gemeenteraad) zélf zijn besluit wil aanvechten? Kan het dan zelf beroep bij de rechtbank instellen tegen zijn eigen besluit? De Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (hierna: de Afdeling) heeft hierover recentelijk, op 8 oktober 2025 (ECLI:NL:RVS:2025:4610), geoordeeld.

Procesverloop

De gemeenteraad van Oss stelde in april 2020 het bestemmingsplan “Buitengebied Oss – 2020” vast. Verschillende partijen, waaronder burgers en het college van gedeputeerde staten, stelden hiertegen beroep in bij de Afdeling. In een tussenuitspraak van 10 juli 2024 (ECLI:NL:RVS:2024:2823) wees de Afdeling op verschillende gebreken in het plan en droeg de raad op deze te herstellen. Het ging onder meer om concrete planregels, functietoewijzingen van percelen en de verwerking van specifieke initiatieven.

In december 2024 nam de gemeenteraad een herstelbesluit, waarbij het bestemmingsplan integraal werd aangepast om (grotendeels) aan de aanwijzingen van de Afdeling te voldoen.

Tot ieders verrassing stelden vervolgens de gemeenteraad én de gemeente Oss zelf beroep in tegen het eigen herstelbesluit. De Afdeling werd gevraagd te beoordelen of de gemeenteraad (het bestuursorgaan) en de gemeente (de rechtspersoon) in dit geval beroep konden instellen tegen het besluit van de gemeenteraad zelf.

Beroep tegen eigen herstelbesluit

De gemeente (lees: de gemeenteraad en de gemeente) heeft beroep ingesteld tegen het eigen genomen herstelbesluit. De zorg was dat dit herstelbesluit onbedoeld een te ruime werking had: de gemeente vreesde dat meerdere zogenoemde postzegelplannen (kleine, afzonderlijke bestemmingsplannen) door het herstelbesluit waren overschreven. Deze postzegelplannen liggen binnen het gebied van het betreffende bestemmingsplan en maken woningbouw op enkele percelen mogelijk. De raad had niet de bedoeling dat deze plannen door het herstelbesluit zouden worden geraakt of ongeldig gemaakt.

Procederen tegen besluiten

De Afdeling is helder in haar oordeel: het stelsel van beroep in het bestuursrecht is bedoeld om belanghebbenden rechtsbescherming te bieden tegen overheidshandelen. Dit rechtsmiddel is niet gegeven om een bestuursorgaan de mogelijkheid te bieden een door hemzelf genomen besluit ongedaan te maken. De gemeenteraad kan dus niet tegen zijn eigen herstelbesluit beroep instellen.

Hoe zit het dan met de rechtspersoon de gemeente?

Ook daar is de Afdeling helder: de gemeente is geen belanghebbende in de zin van artikel 1:2 Awb bij het herstelbesluit. De belangen van de gemeente zijn immers niet rechtstreeks geraakt. Het enige belang dat de gemeente heeft, is dat van de gemeenteraad zelf, namelijk het wegnemen van ongewenste effecten van het herstelbesluit. Aangezien de burgemeester volgens artikel 171 Gemeentewet de gemeente in en buiten rechte vertegenwoordigt, is het aan hem of haar om met de gemeenteraad af te stemmen hoe het gezamenlijke belang in dit geval kan worden gediend, waarna de gemeenteraad daaraan door middel van een nieuw of gewijzigd besluit uitvoering kan geven. De gemeente is daarom geen belanghebbende bij het herstelbesluit.

Conclusie

De Afdeling verklaarde de beroepen van de gemeenteraad en de gemeente tegen het herstelbesluit niet-ontvankelijk. Het beroep was juridisch niet mogelijk omdat een bestuursorgaan niet tegen een eigen besluit kan procederen en omdat, de rechtspersoon, de gemeente geen belang had bij het besluit van de gemeenteraad. Deze heldere structuur in het bestuursrecht is er ook niet voor niets. Als bestuursorganen wel zelf beroep zouden kunnen instellen tegen hun eigen besluiten zou dat het systeem van rechtsbescherming in het bestuursrecht fundamenteel op zijn kop zetten. Buiten het feit dat de weg naar de rechter gebruikt zou kunnen worden om eigen fouten en beleidswijzigingen te corrigeren, zou het ook een bijzondere situatie opleveren in de verhouding eiser/verweerder. Uiteindelijk zal het vertrouwen in de overheid geschaad worden als zij tegen zichzelf zou kunnen procederen, met alle gevolgen van dien: uiterst onwenselijk.

Kan een gemeente(-raad) beroep instellen tegen zijn eigen besluit?

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief