icon

Bezwaarschrift per e-mail?

Een bezwaarschrift per e-mail indienen, sinds 1 juli 2004 zou dat mogelijk moeten zijn. Bestuursorganen hebben hierin evenwel het laatste woord gekregen, dus in de praktijk komt een bezwaarschrift per e-mail nog niet zo veel voor.

Alleen wanneer een bestuursorgaan expliciet aangeeft dat “de elektronische weg openstaat”, kan er per e-mail een bezwaarschrift worden ingediend. Daarbij kunnen nadere eisen worden gesteld, bijvoorbeeld ten aanzien van een electronische handtekening.

De provincie Groningen heeft inmiddels laten weten dat het een proefproject zal starten, teneinde de praktische mogelijkheden van het indienen van een bezwaarschrift per e-mail of internet te onderzoeken. Nog niet bekend is wanneer dit proefproject zal worden uitgevoerd, en op welke wijze de elektronische handtekening wordt ingevoerd. De provincie Groningen zal hiermee duidelijk een voortrekkersrol gaan vervullen.

Zolang het per e-mail indienen van een bezwaarschrift nog niet officieel mogelijk is, zal iedereen evenwel dienen te zorgen dat zijn bezwaarschrift het bestuursorgaan tijdig per fax of post bereikt.


Femke van Ooijen is niet meer werkzaam bij Wieringa Advocaten. Indien u een vraag heeft naar aanleiding van deze blog dan kunt u zich wenden tot onderstaande contactpersoon van het praktijkgebied bestuursrecht.

Heeft u vragen?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Bezwaarschrift per e-mail?

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief