Praktijkgebieden: Ondernemingsrecht
Het kabinet Balkenende heeft zich tot doel gesteld om tijdens deze kabinetsperiode de administratieve lasten voor ondernemers met een kwart te verminderen. In april 2004 zijn daartoe de eerste plannen gepresenteerd aan de Kamer. Met de voorgestelde maatregelen denkt het kabinet tot 2007 een lastenvermindering van € 3 miljard te realiseren. Het gros van de maatregelen gaat in per 1 januari 2005. Blijkbaar denkt het kabinet nu al haar doelstelling niet te halen met deze maatregelen, want in voorjaar 2005 zullen nog aanvullende plannen bekendgemaakt worden.Maar vooralsnog: per 1 januari 2005 gaat er op verschillende terreinen wat veranderen. Daarom een greep uit de maatregelen.
Het inschrijven en wijzigen van gegevens bij de Kamer van Koophandel zal eenvoudiger worden. In 2004 konden gegevens al online gewijzigd worden, in 2005 kunnen ondernemers zich ook online inschrijven. De traditionele brief is dan niet meer nodig.
De aangiftes Vpb, IB en OB moeten per 2005 electronisch gedaan worden (ook over het jaar 2004). Verder zijn er maatregelen in voorbereiding op het terrein van de BTW (waaronder electronisch factureren).
De Wet Melding Ongebruikelijke Transacties (Wet MOT) zal gewijzigd worden in 2005. Straks zal het alleen verplicht worden om apert ongebruikelijke (c.q. verdachte) transacties te melden. Dit betekent wel dat het OM meer zelf achter vreemde transacties aan moet.
Al per 1 september 2004 is de plicht om cessie van een vordering aan een debiteur mee te delen afgeschaft. Als voorbeeld noemt het kabinet de situatie dat een levensverzekeraar de vordering van de verzekerde cedeert (oftewel overdraagt) aan een bank, als zekerheidsstelling voor een verstrekte hypotheek. De verzekeraar hoeft dit niet meer aan de verzekerde mee te delen. De debiteur zal dus zelf meer moeten opletten. En voor de crediteur scheelt het werk.
Eveneens al in 2004 aangekondigd, is het afschaffen van het schriftelijkheidsvereiste voor stemvolmachten in de algemene vergadering van aandeelhouders. Ook per (bijvoorbeeld) e-mail kunnen volmachten worden afgegeven.
De complete lijst is te lezen op de website van het ministerie van financiën, waar per ministerie de maatregelen staan opgesomd. En nu is het wachten op het nieuwe jaar!
Maja Bolè is niet meer werkzaam bij Wieringa Advocaten. Indien u een vraag heeft naar aanleiding van deze blog dan kunt u zich wenden tot onderstaande contactpersoon van het praktijkgebied handel- en ondernemingsrecht.
Door het leggen van conservatoir (derden) beslag worden vermogensbestanddelen van een wederpartij per direct bevroren. Er kan geen overdracht meer plaatsvinden en in bepaalde gevallen kunnen vermogensbestanddelen zelfs elders in bewaring worden gegeven. Deze actie kan druk zetten op de wederpartij waardoor een snelle oplossing kan worden bereikt.
Beslaglegging moet wel altijd worden gevolgd door een bodem of arbitrage procedure, tenzij eerder een buitengerechtelijke oplossing wordt bereikt.
Onterecht leggen van beslag moet worden voorkomen; het kan leiden tot een schadevergoedingsactie.
Wij onderzoeken graag of dit rechtsmiddel in uw situatie tot een spoedige oplossing kan leiden.
Snel een uitspraak nodig van de rechter over een bepaalde urgente situatie? In dat geval is een kort geding een oplossing voor uw situatie. De rechter geeft een voorlopig oordeel waaraan partijen zich al dan niet op straffe van een dwangsom dienen te houden.
Wij denken graag mee over de voor uw situatie passende juridische oplossing.
Dit is in het civiele en bestuurlijke recht de procedure die (al dan niet na hoger beroep) leidt tot een definitieve beslechting van het geschil. Anders dan in een kort geding ligt de nadruk hier veel meer op een schriftelijke uitwisseling van processtukken.
Wij onderzoeken graag of dit de aangewezen procedure is voor uw geschil.
Een partij die zich beroept op de rechtsgevolgen van de door haar gestelde feiten of rechten moet deze bewijzen. Voorafgaand aan iedere gewenste procedure moet derhalve de bewijspositie worden bekeken.
Soms is het bewijs nog niet voldoende in handen van de cliënt. In dat geval is nadere actie gewenst. Te denken valt dan bijvoorbeeld aan het instellen van een (voorlopig) getuigenverhoor of het afdwingen van het verkrijgen van inzage in bepaalde documenten die zich bij de wederpartij bevinden (exhibitieplicht).
Wij zoeken graag met u naar de mogelijkheden om uw bewijsprobleem op te lossen.
Soms ontstaat er in een onderneming een intern geschil tussen aandeelhouders of tussen het bestuur en (enkele) aandeelhouders. Dit kan bijvoorbeeld gaan over de te volgen strategie van de onderneming. In dat geval kan aan de Ondernemingskamer, een speciaal daarvoor geëquipeerde afdeling van het Hof Amsterdam -- bij ons kantoor om de hoek -- een onderzoek naar de gang van zaken binnen de onderneming worden gevraagd. Zo'n onderzoek kan worden voorafgegaan door het vragen van voorlopige voorzieningen, zoals het schorsen van een bestuurder voor de duur van de procedure of het tijdelijk ontnemen van het stemrecht van een aandeelhouder.
Wij denken graag mee over de voor uw situatie passende oplossing.