Practice areas: Business and Commercial Law, Corporate Law and Business Structuring
External regulatory authorities can influence the composition of a company’s board, decision-making in the company and the functioning of the company’s board in various ways. The extent to which external regulatory authorities have this influence depends on the laws and regulations applicable to the relevant company. Often, the influence of external regulatory authorities in specific sectors is detailed in sectoral governance codes. Companies applying these codes take into account the influence of their external regulatory authorities as a matter of course.
As part of the Corporate Governance blog series, in this blog we look at two examples of how an external regulatory authority can influence the functioning of a company.
For the board of a company to perform its duties properly, it is important that it receives the necessary information. External supervisors can play an important role in providing the management board with such information. Examples include information on the company’s financial condition.
A large company is obliged to have its financial statements audited by an external auditor every year (Article 2:393(1) of the Civil Code). The Corporate Governance Code requires the board of a listed company to have regular contact with the external auditor.
The auditor shall audit whether the company complies with the statutory requirements in respect of the financial statements, the management report and all related matters. After his audit, the auditor shall report to the Management Board and the Supervisory Board. The result of the auditor’s examination shall be reflected in a report which shall be included among the other information in the financial statements and shall thereafter be provided to the general meeting.
Vice versa, of course, it also applies: the board should ensure that an auditor has timely access to all the necessary information to perform his assignment.
The composition of the board can also be influenced by external regulatory authorities. For instance, the Dutch Financial Markets Authority, The Dutch Central Bank and the Housing Corporation Authority assess the reliability and suitability of policymakers, such as directors, at a company. These audits of public-interest entities, enshrined in various laws (Wft, Wta and the Housing Act) and policy rules (e.g. the Policy on Suitability 2012, the Policy Wta and the Policy Housing Corporations Authority 2024), often stem from the idea that there is a strong public interest in guaranteeing the quality of statutory audits that these organisations are required to conduct.
By testing directors for suitability, the board will in practice only be composed of directors who the relevant external regulator deems suitable as directors. Within this framework, the supervisory authorities Authority for the Financial Markets and De Nederlandsche Bank also test whether the directors complement each other collectively and expressly take into account the importance of diversity, whereby persons who do not have a distinct background in the financial sector can also successfully pass the test, as long as they bring with them a specific expertise that is still lacking. So these supervisors also have a say in the matter when it comes to diversity.
Would you like to know specifically what the impact of external supervisors is in your case? Then feel free to contact us for tailored advice.
Door het leggen van conservatoir (derden) beslag worden vermogensbestanddelen van een wederpartij per direct bevroren. Er kan geen overdracht meer plaatsvinden en in bepaalde gevallen kunnen vermogensbestanddelen zelfs elders in bewaring worden gegeven. Deze actie kan druk zetten op de wederpartij waardoor een snelle oplossing kan worden bereikt.
Beslaglegging moet wel altijd worden gevolgd door een bodem of arbitrage procedure, tenzij eerder een buitengerechtelijke oplossing wordt bereikt.
Onterecht leggen van beslag moet worden voorkomen; het kan leiden tot een schadevergoedingsactie.
Wij onderzoeken graag of dit rechtsmiddel in uw situatie tot een spoedige oplossing kan leiden.
Snel een uitspraak nodig van de rechter over een bepaalde urgente situatie? In dat geval is een kort geding een oplossing voor uw situatie. De rechter geeft een voorlopig oordeel waaraan partijen zich al dan niet op straffe van een dwangsom dienen te houden.
Wij denken graag mee over de voor uw situatie passende juridische oplossing.
Dit is in het civiele en bestuurlijke recht de procedure die (al dan niet na hoger beroep) leidt tot een definitieve beslechting van het geschil. Anders dan in een kort geding ligt de nadruk hier veel meer op een schriftelijke uitwisseling van processtukken.
Wij onderzoeken graag of dit de aangewezen procedure is voor uw geschil.
Een partij die zich beroept op de rechtsgevolgen van de door haar gestelde feiten of rechten moet deze bewijzen. Voorafgaand aan iedere gewenste procedure moet derhalve de bewijspositie worden bekeken.
Soms is het bewijs nog niet voldoende in handen van de cliënt. In dat geval is nadere actie gewenst. Te denken valt dan bijvoorbeeld aan het instellen van een (voorlopig) getuigenverhoor of het afdwingen van het verkrijgen van inzage in bepaalde documenten die zich bij de wederpartij bevinden (exhibitieplicht).
Wij zoeken graag met u naar de mogelijkheden om uw bewijsprobleem op te lossen.
Soms ontstaat er in een onderneming een intern geschil tussen aandeelhouders of tussen het bestuur en (enkele) aandeelhouders. Dit kan bijvoorbeeld gaan over de te volgen strategie van de onderneming. In dat geval kan aan de Ondernemingskamer, een speciaal daarvoor geëquipeerde afdeling van het Hof Amsterdam -- bij ons kantoor om de hoek -- een onderzoek naar de gang van zaken binnen de onderneming worden gevraagd. Zo'n onderzoek kan worden voorafgegaan door het vragen van voorlopige voorzieningen, zoals het schorsen van een bestuurder voor de duur van de procedure of het tijdelijk ontnemen van het stemrecht van een aandeelhouder.
Wij denken graag mee over de voor uw situatie passende oplossing.