Legal norms must be enforced: without enforcement rules are nothing but an empty shell. On the basis of enforcement law the governement can enforce submission to rules regarding zoning, environmental law and public order. Supervision of submission precedes enforcement.
On the basis of the general duty to enforce, the government is obliged to take enforcement action when there has been a violation of a legal standard, due to the public interest that is served by enforcement. Only under special circumstances, the government may refuse to take enforcement action. Enforcement action could be taken ex officio or based on an enforcement request.
If the government suspects that regulations are being violated, it will first have to investigate if this suspicion is justified. Most of the time, it uses one of its supervisors for this. If the supervisor detects the violation, this is recorded in a report of findings. This report serves as proof of the government’s enforcement action.
The government can take enforcement action through the following instruments:
Prior to these sanctions, the government will have to announce its intention to take enforcement action in an announcement letter. The alleged offender is given a certain period of time to express his views on the intention. Legal protection is open to enforcement actions. Enforcement law provides the general framework to enforce compliance with rules of legal areas, including environmental and planning law and the general municipal by law. Every enforcement discipline requires its own approach.
Within the municipality, the mayor is charged with maintaining the ‘public order’. Consequently, the mayor is authorized to prevent or end violations of legal regulations. The rules and powers for maintaining public order are distributed in, among other regulation, the Municipalities Act (Gemeentewet), the Opium Act (Opiumwet) and the Public Administration (Probity Screening) Act (Wet Bibob). The mayor is also authorized to enforce public order on the basis of the General Municipal By-laws (APV).
Door het leggen van conservatoir (derden) beslag worden vermogensbestanddelen van een wederpartij per direct bevroren. Er kan geen overdracht meer plaatsvinden en in bepaalde gevallen kunnen vermogensbestanddelen zelfs elders in bewaring worden gegeven. Deze actie kan druk zetten op de wederpartij waardoor een snelle oplossing kan worden bereikt.
Beslaglegging moet wel altijd worden gevolgd door een bodem of arbitrage procedure, tenzij eerder een buitengerechtelijke oplossing wordt bereikt.
Onterecht leggen van beslag moet worden voorkomen; het kan leiden tot een schadevergoedingsactie.
Wij onderzoeken graag of dit rechtsmiddel in uw situatie tot een spoedige oplossing kan leiden.
Snel een uitspraak nodig van de rechter over een bepaalde urgente situatie? In dat geval is een kort geding een oplossing voor uw situatie. De rechter geeft een voorlopig oordeel waaraan partijen zich al dan niet op straffe van een dwangsom dienen te houden.
Wij denken graag mee over de voor uw situatie passende juridische oplossing.
Dit is in het civiele en bestuurlijke recht de procedure die (al dan niet na hoger beroep) leidt tot een definitieve beslechting van het geschil. Anders dan in een kort geding ligt de nadruk hier veel meer op een schriftelijke uitwisseling van processtukken.
Wij onderzoeken graag of dit de aangewezen procedure is voor uw geschil.
Een partij die zich beroept op de rechtsgevolgen van de door haar gestelde feiten of rechten moet deze bewijzen. Voorafgaand aan iedere gewenste procedure moet derhalve de bewijspositie worden bekeken.
Soms is het bewijs nog niet voldoende in handen van de cliënt. In dat geval is nadere actie gewenst. Te denken valt dan bijvoorbeeld aan het instellen van een (voorlopig) getuigenverhoor of het afdwingen van het verkrijgen van inzage in bepaalde documenten die zich bij de wederpartij bevinden (exhibitieplicht).
Wij zoeken graag met u naar de mogelijkheden om uw bewijsprobleem op te lossen.
Soms ontstaat er in een onderneming een intern geschil tussen aandeelhouders of tussen het bestuur en (enkele) aandeelhouders. Dit kan bijvoorbeeld gaan over de te volgen strategie van de onderneming. In dat geval kan aan de Ondernemingskamer, een speciaal daarvoor geëquipeerde afdeling van het Hof Amsterdam -- bij ons kantoor om de hoek -- een onderzoek naar de gang van zaken binnen de onderneming worden gevraagd. Zo'n onderzoek kan worden voorafgegaan door het vragen van voorlopige voorzieningen, zoals het schorsen van een bestuurder voor de duur van de procedure of het tijdelijk ontnemen van het stemrecht van een aandeelhouder.
Wij denken graag mee over de voor uw situatie passende oplossing.