icon

Wieringa en SAIL

Wieringa, zoals bekend gevestigd op het IJdok, begroet het varend erfgoed tijdens de SAIL-In Parade op woensdag 19 augustus 2015.

Het IJ in Amsterdam biedt met het decor van de internationale Tall Ships plaats aan een van de grootste publieksevenementen van Nederland. Sinds 1975 is SAIL uitgegroeid tot het grootste gratis toegankelijke nautische evenement van Europa. Elke vijf jaar varen ruim 600 schepen door het Noordzeekanaal om af te meren in en rond de IJhaven. Van 19 t/m 23 augustus 2015 wordt SAIL voor de negende keer georganiseerd.

De SAIL-IN Parade vormt traditiegetrouw de aftrap voor SAIL Amsterdam. Ruim 50 Tall Ships, waaronder 13 primeurs, 5 Nederlandse marineschepen, 11 Marine-opleidingsschepen uit 11 verschillende landen, 8 replica's en honderden boten van het varend erfgoed varen in colonne vanuit IJmuiden over het Noordzeekanaal naar Amsterdam. De crews begroeten vanaf hun posities in de masten en op de ra's het publiek en de stad Amsterdam begroet de schepen met saluutschoten. Een waar spektakel om van dichtbij mee te maken. Voor een impressie bekijk deze video.

Overigens verloopt een dergelijke parade van honderden boten niet altijd vlekkeloos. Tot drie jaar na afloop van de SAIL-parade van 2010 hebben enkele booteigenaren nog tegen elkaar geprocedeerd over de schade die zou zijn veroorzaakt door een aanvaring met een aan lager wal geraakt groot schip (met een zij-oppervlak van 200 m2 en een mast van 100 meter hoog). Ook al hielden de betrokken kapiteins zich grotendeels aan de specifieke regels die golden tijdens het evenement, van goed zeemanschap was niet altijd sprake, zo blijkt uit de uitspraak. van de rechtbank Rotterdam uit augustus 2013.

Zo'n groot schip is erg zijwindgevoelig. Gezien de destijds waaiende, bij vlagen krachtige, zuidwestelijke wind was de kans op aanvaringen met zich aan de noordwal bevindende schepen in 2010 dan ook groot. Doordat het grote schip aan lager wal was geraakt ontstond een aaneenschakeling van onveilige situaties. Die waren, aldus de rechtbank:
“ieder voor zich te voorkomen […] geweest als de kapitein van [het grote schip], de beperkte manoeuvreerbaarheid van zijn schip kennende, tijdig en adequaat had ingespeeld op de heersende weersomstandigheden en de drukte op het vaarwater door – toen het nog kon – meer het midden van het vaarwater op te zoeken.
Maar deze kapitein trof niet alle blaam: onder andere doordat een ander betrokken schip stevig (en tegen de regels) in de weg lag, kon hij niet ideaal manoeuvreren. De rechter verdeelde de schuld in deze zaak dan ook in de verhouding 70 (voor het grote schip) – 20 – en 10.

Of zich dit jaar soortgelijke taferelen zullen voordoen is afwachten. De wind lijkt (bij het schrijven van dit artikel) in ieder geval een stuk gunstiger: West tot Noordwest, kracht 2 à 3. Naar de noordwal geblazen worden zit er dus in ieder geval niet in. Vanuit ons kantoor zullen wij de zaak niettemin scherp in de gaten houden. Maar dan toch vooral vanwege het te verwachten indrukwekkende schouwspel.


Maartje Oliemans-Ouwehand is niet meer werkzaam bij Wieringa Advocaten. Indien u een vraag heeft naar aanleiding van deze blog dan kunt u zich wenden tot onderstaande contactpersoon van het praktijkgebied column.

Heeft u vragen?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Wieringa en SAIL

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief